Johan Järte ny VD för SwedenBIO

SwedenBIOs styrelse har idag utsett leg läkare Johan Järte till ny VD. Johan Järte har för närvarande en deltidstjänst som VD för CathPrint och är dessutom verksam som överläkare på röntgenavdelningen vid Norrtälje sjukhus.

Johan Järte har en gedigen bakgrund inom Life Science-industrin från flertalet bolag, däribland Pharmacia, Janssen-Cilag, Serono och SentoClone. Han har varit engagerad i olika branschföreningar såsom LIF och IML.

”Jag är väldigt glad att Johan Järte accepterat att bli VD för SwedenBIO, eftersom han med sin personlighet, kunnande och breda branscherfarenhet har utmärkta förutsättningar att verka för våra ca 200 medlemsföretags bästa. En prioriterad uppgift för Johan är att säkerställa en framskjuten position för Life Science-industrin i regeringens viktiga arbete med läkemedelsstrategin och innovationsstrategin” säger styrelsens ordförande Hans Sievertsson.

”SwedenBIO har byggt ett starkt varumärke. För mig känns det mycket stimulerande att inom ramen för organisationen få möjligheten att påverka miljön för att ge våra medlemsbolag förutsättningar till fortsatt framgångsrik utveckling” säger Johan Järte.

Järte tillträder som VD 2011-06-01.

För mer information var vänlig kontakta:

Hans Sievertsson, 08- 21 36 02, 070 656 4345
hans.sievertsson@swedenbio.com