Life science branschens önskelista till Näringsutskottet från SwedenBIO

SwedenBIO är en av åtta organisationer som deltar i Näringsutskottets offentlig utfrågning om life science-industris framtid i Sverige.

- Branschen och bolagen har ansvar, men den allt tuffare globala konkurrensen tvingar Sverige att stärka konkurrenskraften, säger Johan Järte, VD SwedenBIO. Inför konkurrenskraftig beskattning - minskad bolagsbeskattning, sänkta arbetsgivaravgifter och inför forskningsavdrag - och öka samarbetet med vården!

Att belysa symbiosen vård, forskning och näring är en av de viktigaste faktorerna för en framgångsrik industri menar SwedenBIO. För Sverige och branschen måste vi ge förutsättningar för små och medelstora bolag att växa. Ytterligare synpunkter från life science branschens organisation med fler än 200 medlemsbolag och fler än 15000 anställda är:

- Sjukvårdens betydelse för en fortsatt stark life science industri i Sverige kan inte överskattas

- Ge förutsättningar för att fylla finansieringsgapet i tidigt skede

- Stimulera en givar- och donationskultur

- Främja nya arbetsformer och förenkla för fler samarbeten, partnerskap, in- och utlicensieringar etc

- Ge människor möjlighet att flytta mellan akademi och bolag och vice versa

- Främja enkla samarbetsformer mellan vård och företag, sk PPP (public private partnering)

- Samverka överallt, över partigränser, internationellt, nationellt och regionalt

- Låt oss tillsammans ge förutsättningar att bli framgångsrika i hela världen med svensk forskning, svensk utveckling och svensk produktion!

Se http://www.swedenbio.se/PageFiles/11180/120510%20SwedenBIOs%20tal%20inför%20Näringsutskottet.pdf för SwedenBIOs tal med ytterligare punkter.