Regeringen öppnar dörrarna för life science

Under onsdagen träffade representanter från SwedenBIO, Läkemedelsindustriföringen och Swedish Medtech statssekreterarna från närings-, utbildnings och socialdepartementet; Håkan Ekengren, Peter Honeth och Karin Johansson.

- Att ha ett möte med representanter från tre departement visar på regeringens samarbetsvilja och öppnar för förändringar i ett bredare perspektiv. Särskilt roligt är det att statssekreterarna tog initiativ till uppföljningsmöten. De verkligen lyssnade på vad vi sa, säger Johan Järte, VD SwedenBIO.

Mötet ägde rum efter ett öppet brev från life science-organisationerna och Invest Sweden adresserat till regeringen med anledning av David Camerons fokus på life science i Storbritannien. Genom en mångmiljardsatsning stärker de life science i hela kedjan från stöd till forskning, vidare till produktion och slutligen även till ökade behandlingsmöjligheter för flertalet patienter.

• johan järte
  • lif