SwedenBIO gläds åt att life science lyfts fram i forsknings- och innovationspropositionen

Regeringen, med Jan Björklund i spetsen, satsar rejält på grundforskning. Regeringen underlättar också att grundforskningen kan omsättas kommersiellt, tex genom att öka bidrag till forskningssamarbeten och ökad samverkan mellan akademi, sjukvård och industrin. Grundforskningen ska vara fri. Regeringen väljer ut några få öronmärkta områden, som life science. Det är en indikation till Sverige att life science är en av få utvalda svenska framtidsbranscher. Vi stöder även förslaget att lyfta fram yngre talanger. Det är ett gott initiativ för förnyelse. Björklund lyfte även behovet av att ta risker och få misslyckas. Många av de bästa innovationerna är misslyckanden tänkta till andra områden.

Life science är en framtidsbransch som i högre grad än många andra branscher återbetalar till svenskt näringsliv, svenska skatter och svenskarnas välmående. Därför känns det betryggande att regeringen fortsätter med en stark satsning på life science. Jan Björklund nämnde att svensk läkemedelsindustri är större än bilindustrin, men life science är ett vidare område och innehåller även bioteknik, medicinteknik och diagnostik.

Frågan kvarstår dock hur Sverige behåller befintlig industri och stimulerar till tidig användning av innovationer som vi är så bra på. Visa oss mer av det Jan Björklund och Annie Lööf, uppmanar Johan Järte, VD SwedenBIO och Sara Gunnerås, Senior Manager, Science & IP, SwedenBIO.