Vi förbättrar för svensk välfärd! SwedenBIO lanserar Life Science-bilaga av Mediaplanet i dagens DN

"Jag är inte bara pappa. Jag är också läkare, arbetsgivarrepresentant, svensk skattebetalare och ibland också patient. Det gör det lätt att fokusera på life science." Så inleder Johan Järte, VD SwedenBIO ledaren i tidningen. Det är precis vad branschorganisationen vill belysa: hur läkemedel, bioteknik, medicinteknik och diagnostik förbättrar svensk välfärd ur många perspektiv.

- Det gäller både bättre symptomlindring och behandlingsmetoder men också att stärka Sverige med fler arbetstillfällen, färre sjukskrivningar och fler innovationer, säger kommunikationschef Karina Eskilsson. Det vill vi stärka och förtydliga i bilagan och tala om för Sverige. Life science är större än tex bilindustrin och en betydande del av svensk ekonomi.

Bilagan utkommer inom en vecka efter att regeringen lagt fram sin budget. Även den uppmärksammar life science. Fyra miljarder tillsätts området, som räknas som en strategisk satsning för framtidens Sverige.

Tidningen kommer att översättas till engelska och delas ut på den internationella investerar- och partnerkongressen BioPartnering Future Europe i Bryssel den 7-9 okt. Mötet avslutas med en Opening Reception, där Sverige tar över värdskapet för mässan nästa år. Förhoppningen är att med svensk världsledande life science ska attrahera internationella besökare att sluta upp till Stockholm Waterfront, den 12-15 okt 2013. 2 000 internationella besökare beräknas delta.