Tinne Vilhelmson Silfvén och Don Auriello startar i Saab Top 10 Dressage under Sweden International Horse Show. Foto: Roland Thunholm

Hela svenska VM-laget till Saab Top 10 Dressage

Startfältet till Saab Top 10 Dressage i Friends Arena är klart. Två av de sista platserna går till Tinne Vilhelmson Silfvén och Juliette Ramel. Därmed är hela det svenska VM-laget i dressyr representerat i den prestigefyllda tävlingen.
- Det ska bli så kul att få rida på Friends igen. ”Anton” känns väldigt fin och det är ju en så fantastisk publik, säger Tinne Vilhelmson Silfvén.

Det svenska VM-laget med Patrik Kittel, Therese Nilshagen, Tinne Vilhelmson Silfvén och Juliette Ramel svarade för en kanoninsats under Ryttar-VM i Tryon tidigare i höstas. Laget red in på en fjärdeplats i lagtävlingen, endast 0,17 procent från bronset!

Nu kommer de alla till Friends Arena och Sweden International Horse Show för att ge sina internationella ryttarkollegor en match igen.
- Det är jättekul att vi kan samla hela det svenska laget i Friends Arena. Svensk dressyr är superstark just nu och jag är säker på att vi kommer att vara med och slåss om pallplatserna i Saab Top 10, säger Patrik Kittel.

Bland starka konkurrenter finns tyska dressyrdrottningen och VM-guldmedaljören Isabell Werth, Edward Gal från Nederländerna och danska supertalangen Daniel Bachmann Andersen. Den sista platsen går till Madeleine Witte-Vrees, Nederländerna, VM-ryttaren som bland annat var sexa i världscupfinalen i Paris i våras.

- Publiken kommer att få se sport på högsta nivå. Det är ett otroligt meriterat startfält och jag är stolt över att vi kan bjuda på en sådan här tävling i Sverige, säger Patrik Kittel.

Hela startfältet – Saab Top 10 Dressage
Isabell Werth - Weihegold OLD
Patrik Kittel – Delaunay OLD
Therese Nilshagen – Dante Weltino OLD
Dorothee Schneider – Sammy Davis Jr
Helen Langehanenberg – Damsey FRH
Edward Gal - Glock’s Zonik N.O.P
Daniel Bachmann Andersen - Blue Hors Don Olymbrio
Tinne Vilhelmson Silfvén – Don Auriello
Juliette Ramel – Wall Street JV
Madeleine Witte-Vrees – Cennin

Tävlingen Saab Top 10 Dressage, som i år har prispengar på 2,5 miljon kronor, arrangeras inom ramen för Sweden International Horse Show den 1-2 december.

Dressyren under SIHS:
Fredag förmiddag – Nationella eliten kommenterad av Patrik Kittel och Saab Top 10-ryttare
Lördag förmiddag – Saab Top 10 Dressage, Grand Prix
Söndag förmiddag – Saab Top 10 Dressage, Grand Prix Kür

Sweden International Horse Show 29 november - 2 december 2018, http://www.swedenhorseshow.se/