Det svenska EM-laget i hoppning finns bland ryttarna som kommer till Friends Arena. Foto: Roland Thunholm (ej fri för publicering)

​Svenska och internationella hoppstjärnor klara för Sweden International Horse Show

Hela den svenska A-truppen i hoppning kommer till Friends Arena. Det står klart när förbundskapten Henrik Ankarcrona presenterar ryttarna till Sweden International Horse Show. Dessutom kommer internationella stjärnorna Jessica Springsteen och Marlon Modolo Zanotelli.

Den svenska publiken bjuds på det bästa Sverige har i hoppklasserna under Sweden International Horse Show 28 november – 1 december. Peder Fredricson, Malin Baryard Johnsson, Henrik von Eckermann, Stephanie Holmén, Fredrik Jönsson och Evelina Tovek kommer alla till Friends Arena för att ge de internationella ryttarna en match.

- Alla svenska toppryttare vill komma till den här tävlingen såklart. Det är en tuff kamp om platserna, säger Henrik Ankarcrona, som ska ta ut ytterligare tre svenska namn till de fyrstjärniga hoppklasserna.
- Jag vill vänta lite med att ta ut de sista ryttarna. De som är i bäst form när det närmar sig ska ha platserna.

Malin Baryard Johnsson, som är ridande sportchef under Sweden International Horse Show, ansvarar för inbjudningarna av de internationella ryttarna. De senaste två ryttarna som är klara för start är inga mindre än Jessica Springsteen, USA, och Marlon Modolo Zanotelli, Brasilien.

- Det är väldigt roligt att vi återigen lyckas locka en amerikansk ryttare till vår tävling. Jessica är ett riktigt framtidsnamn och hon har haft ett framgångsrikt år med bland annat seger i Global Champions Tour i Saint Tropez, säger Malin Baryard Johnsson, som också är glad över att flera toppryttare väljer att komma tillbaka till Friends Arena år efter år.
- Marlon har ridit hos oss tidigare och är faktiskt regerande GP-segrare. I somras tog han guld individuellt vid de Panamerikanska spelen och han har gjort en rejäl klättring på världsrankingen under året, från 55:e till 17:e plats, berättar Malin.

Totalt startar 18 ryttare (nio svenska och nio internationella) i hoppklasserna under Sweden International Horse Show. Sedan tidigare är EM-silvermedaljören och världsfemman Ben Maher, Storbritannien, klar för start.

Program och biljetter

Sweden International Horse Show 28 november - 1 december 2019, http://www.swedenhorseshow.se/