Darragh Kenny, världscuptvåa i Verona nyligen, kommer till Sweden International Horse Show. Foto: FEI/Massimo Argenziano

​Stjärnspäckat startfält i hoppningen

Darragh Kenny, Harrie Smolders och Lorenzo de Luca är några av de internationella stjärnor som kompletterar startfältet i hoppningen under Sweden International Horse Show.

- Jag har ett enkelt jobb. Ryttarna står i kö för att komma till oss. Jag har fått säga nej till flera internationella ryttare som helt enkelt inte får plats, säger Malin Baryard Johnsson, som i egenskap av sportchef för SIHS ansvarar för de internationella inbjudningarna.

31-årige Darragh Kenny är det irländska stjärnskottet som på kort tid klättrat upp till åttonde plats på världsrankingen. I senaste världscuphoppningen i Verona var han tvåa och han har även ridit hem en seger i Global Champions Tour under året samt hjälpt irländska laget till seger i nationshoppningsfinalen i Barcelona.

- Vi testar en ny irländare den här gången, Bertram Allen har ju redan vunnit i princip allt som går att vinna hos oss, säger Malin Baryard Johnsson.

Tillsammans med sedan tidigare klara världsfyran Ben Maher och världsfemman Peder Fredricson betyder det att Sweden International Horse Show har tre av världens topp-tio-ryttare i hoppning på plats.

Förutom Harrie Smolders och Lorenzo de Luca är även Sverigefavoriten Nicola Philippaerts klar för start. FEI:s två wild cards har tilldelats Geir Gulliksen och José Maria Larocca.

Startfält hoppning:

Angelica Augustsson
Alexander Zetterman

Kvalklart för young rider-ryttare

I nya tävlingen Young Rider Best Friends har åtta ryttare kvalat till Sweden International Horse Show.

Finalklara ryttare är:
Mikaela Gustaphson, Strömsholms Ridsportförening
Ingemar Hammarström, Mitt Hjärta Hästsportförening
Fanny Blanck, Piteå Ridklubb
Cora Sidney Hirn, Föreningen Runsten Equestrians
Emelie Hugoson-Feldt, Helsingborgs Fältrittklubb
Hugo Wihlmark, Jump Club Ridsportförening
Alice Tapper, Jump Club Ridsportförening
Ottilia Lundgren, Nääs Hästsportförening

Young Rider Best Friends rids med en uppvärmningsklass på 140-höjder lördag 30 november och avgörs med superfinal på söndagen 1 december i Friends Arena. Finalen rids som en nationell 145-hoppning i två faser och sänds av SVT.

Program och biljetter

Sweden International Horse Show 28 november - 1 december 2019, http://www.swedenhorseshow.se/