Stolen Thema, designad av Yngve Ekström: nu i Swedese Online Brand Store

Stolen Thema, designad av Yngve Ekström: nu i Swedese Online Brand Store

Thema är stolen som på allvar inledde Yngve Ekströms karriär som möbeldesigner. Den lanserades ursprungligen 1953 och var ett tidigt exempel på idén om platta möbelpaket. Nu finns Thema i Swedese Online Brand Store.

Thema har en okonventionell design, med korsade ben och lågt, klädgalgeliknande ryggstöd. Stommen är i svartlackerad björk, ryggstödet i valnöt eller ek – varav den senare nu går att köpa i Swedese Online Brand Store.

Stolen Thema såldes ursprungligen in till Nordiska Kompaniet, NK, och såldes i platta paket med fyra stolar i. Kunden monterade själv ihop sina stolar, förpackningen gick under rubriken ”Fyra stolar i en låda” och innehöll också en sexkantsnyckel som sen dess blivit industristandard.

Namnet Thema kommer från en av Bachs pianovariationer. Yngve Ekström lyssnade mycket på klassisk musik och hittade mycket av sin inspiration där.

2018 återlanserades Thema igen under Stockholm Furniture Fair, som en del av Swedese Archive. I Swedese Archive finns företagets historiska material samlat. Här finns allt från skisser, prototyper och originalmöbler i ett ständigt uppdaterat arkiv. Swedese Archive finns i Vaggeryd, där Swedese har sitt huvudkontor och produktion.