Vasen Anna, design Anna Elzer Oscarsson, en av Swedeses nyheter under Stockholm Furniture & Light Fair 2020

Shared Spaces and Crafted Objects – nyheter från Swedese under Stockholm Furniture Fair 2020

Det samlande temat för de nyheter vi visar upp under Stockholm Furniture Fair 2020 ringar in mycket av våra tankar kring inredning. Vi har en stark tro på att skapa mångfacetterade miljöer med breda användningsområden, ett objekt i taget. En stol utformad i läder och metall, en vas i lera och en spegel i ek är några av de designföremål som ingår i vårt nya utbud av omsorgsfullt utformade objekt, alla skapade med välbefinnandets skönhet i åtanke.

Amstelle fåtölj, design Khodi Feiz

“Together they form a strong and consistent design for shared spaces.”

Med Amstelle och Pillo har Khodi Feiz skapat två distinkta möbelkollektioner för offentliga och privata miljöer. Det finns ett tydligt släktskap mellan dem, både i fysiska drag och i idéerna som ligger till grund för dem. Med lösningar för lämpligt sittande som passar såväl individuellt arbete som möten av olika slag, täcker de tillsammans alla de behov som uppstår i en modern kontorsmiljö.

Anna vas, design Anna Elzer Oscarsson

”Vacker, sensuell och interagerar med blommorna vi adderar.”

Inspirerad av naturens förgänglighet, Karin Boyes dikt och en önskan att visualisera vårens spirande tecken till nytt liv, har Anna Elzer Oscarsson skapat vasen som fått namnet Anna. Med sin organiska form och estetik bidrar den till rummets naturkänsla. Formen är sensuell och interagerar med blommorna som sätts i den.

Comma spegel och bricka, design Mia Lagerman

”Var börjar och slutar en cirkel?”

I en serie speglar och brickor har Mia Lagerman undersökt cirkelformens möjligheter. Ramens detaljering, som påminner om ett kommatecken, ger produkten ett signifikant uttryck och riktning. Samtidigt skapar detaljen en funktion till upphängningen av spegeln och brickans handtag.

Figur bord, design Björn Sundelin

”Tanken var att det skulle kännas som att kaféet aldrig var tomt.”

Björn Sundelin fick i uppdrag av Linköpings Universitet att inreda nya campus studentkafé i en gradäng. Tidigt under designprocessen fick Björn en idé till små bord som skulle likna små figurer, tanken var att det skulle kännas som att kaféet aldrig var tomt. Bordet fick namnet Figur och hämtar inspiration från siluetten av en student som sitter på en bänk.

Pile lampa, design Matti Klenell

”Skulpturala raster som silar och värmer ljuset.”

Pile utvecklades ursprungligen för restaurangmiljön på nya Nationalmuseum i Stockholm. Idén till lampan kommer från Matti Klenells första besök på Swedese-fabriken. Han fascinerades av de skickliga hantverkarnas produktion i verkstäderna, med arbeten i gränslandet mellan slöjd och industriproduktion. Resultatet är formpressade element som staplats och sammanfogats till skulpturala raster som silar och värmer ljuset.

Fanér och Y filtar, design Synnöve Mork

”Pläden är en länk mellan människa och möbel, både värmande och mjuk.”

Efter att ha suttit i sin Lamino under många sommarmånader på Gotland kände Synnöve Mork sig väl bekant med den klassiska kurvan. Sittlinjen och de y-formade armstöden blev inledningen till det Y som sedan utvecklades till flätmönstret på den nya pläden Y. Fanér är resultatet av Swedese-fabrikens högar av träfanér. Med inspiration från hantverket och omsorgen i varje detalj, arken som bildar lager på lager och de ränder som mönstret består av. Synnöve ser pläden som en länk mellan människan och möbeln, både värmande och mjuk.

Mirror, design FRONT

“En ‘Born Classic’, gjord av produktionsspill.”

FRONT blev inbjudna till Vaggeryd för att skapa något vackert och användbart av alla våra spillbitar, ett projekt typiskt för hur vi jobbar med Swedese Studio. Med överblivet material från produktionen skapade FRONT en prototyp till det som skulle bli Mirror. Överblivna bitar av laminat från tillverkningen av Yngve Ekströms klassiska Lamino blev en spegel, numera belönad med Born Classic award.

Ladda ner alla pressbilder

För ytterligare information vänligen kontakta: Elias Stenberg, telefon 0393-797 02 eller epost elias.stenberg@swedese.se