Ingrid Nordmark ny affärstrateg på Swedish ICT

Ingrid Nordmark har anställts som ansvarig för affärs- och strategiutveckling på det svenska forskningsinstitutet Swedish ICT. Ingrid kommer närmast från Transmode där hon varit utvecklingschef i 3 år. Dessförinnan arbetade hon på Ericsson i 18 år där hon bland annat var ansvarig för utvecklingen av 4G/LTE.

”- Behovet av att digitalisera både industri och samhälle ökar nu kraftigt, en samhällsomvandling och industriell revolution där vi på Swedish ICT är en viktig aktör. Ingrids primära uppdrag blir att stödja våra affärsområden, såväl som våra bolag, i att utveckla samarbeten och erbjudanden mot omvärlden. Ingrids breda kontaktnät, och gedigna erfarenhet av både teknisk utveckling och ledarskap, är ett mycket välkommet kompetenstillskott”, säger Hans Hentzell, koncernchef på Swedish ICT

Ingrid Nordmark har en civilingenjörsexamen i Teknisk Fysik och Elektroteknik från Linköpings universitet och tillträder tjänsten på Swedish ICT den 14 januari 2016.

Swedish ICT består av moderbolag samt dotterbolagen Acreo Swedish ICT, SICS Swedish ICT, Interactive Institute Swedish ICT och Viktoria Swedish ICT. Swedish ICT är en del av RISE Research Institutes of Sweden.

Mer information:

Ingrid Nordmark, ingrid.nordmark@swedishict.se, 0723-999 087

Hans Hentzell, hans.hentzell@swedishict.se, 070-5281247

Presskontakt: Louise Felldin, louise.felldin@swedishict.se, 070-2787740

• Företagande

Swedish ICT är en grupp av världsledande forskningsinstitut inom informations- och kommunikationsteknik (ICT) och digitalisering av industri och samhälle. Institutens roll är att driva och möjliggöra innovation genom att förädla forskningsresultat till nya produkter, processer, metoder och tjänster. Swedish ICT erbjuder både specifik expertis och gränsöverskridande lösningar baserat på ICT; från sensorer och aktuatorer, kommunikation och dataanalys till visualisering, interaktionsdesign och tjänsteutveckling. Swedish ICT är en neutral, icke-vinstutdelande, organisation ägd av staten. Koncernen har ca 450 medarbetare med verksamhet i Eskilstuna, Göteborg, Hudiksvall, Kista, Linköping, Luleå, Lund, Norrköping, Piteå, Umeå och Västerås. Swedish ICT är en del av RISE.