Nya samverkansregler har antagits

Swedish Medtech har ingått en överenskommelse med Sveriges och Kommuner och landsting, LIF och Swedish Labtech om samverkansregler för den offentligt finansierade hälso- och sjukvården, läkemedelsindustrin, medicintekniska industrin och laboratorietekniska industrin.

Den nya överenskommelsen beskriver bland annat hur parterna ser på produkt- och serviceinformation, sammankomster av olika slag, marknadsundersökningar, upphandling, konsultuppdrag och donationer. Nu finns gemensamma regler för alla hälso- och sjukvårdens medarbetare och företag när det gäller exempelvis kostnader, rutiner runt inbjudningar och beslut om deltagande samt måltider.

Grunden för överenskommelsen är att landstingen och kommunerna, respektive de företag som forskar, utvecklar eller producerar läkemedel, medicinteknik eller laboratorieteknik, har en ömsesidig nytta av varandra.

Överenskommelsen bygger på en samsyn och en strävan som redan tidigare har manifesterats i enskilda överenskommelser mellan hälso- och sjukvården och de organisationer som företräder industrin. Nu har alltså parterna på central nivå enats om en gemensam grundsyn.

- En väl fungerande samverkan mellan vård och industri är en av grundpelarna för de framgångar vi sett på det medicintekniska området. Vi ser att detta avtal stärker och tydliggör våra respektive roller, vilket skapar en trygghet och transparens i dialogen mellan vårdpersonal och leverantörer, säger Anna Lefevre Skjöldebrand, vd för Swedish Medtech.

Överenskommelsen träder i kraft den 1 januari 2014 och ersätter då nuvarande överenskommelse om samverkansregler, det så kallade Samverkansavtalet.

Läs mer om de nya samverkansreglerna på vår hemsida:

• lif
  • skl