Medtech Investment Day Award till Vivoline

Medtechbolaget Vivoline Medical AB – med en unik metod som ökar antalet tillgängliga lungor för transplantation – vann Medtech Investment Day Award 2011. Vivoline var det företag som bedömdes ha störst förutsättningar att lyckas på den globala marknaden av 24 lovande nordiska medtechbolag som presenterade sig under årets Medtech Investment Day Scandinavia i Stockholm den 8 september.

– Det är ett erkännande som ger oss självförtroende att kämpa vidare, vilket behövs eftersom man måste vara fruktansvärt envis i den här branschen, sa en glad vd för Vivoline Medical AB Peter Sebelius efter att han mottagit prissumman på 30 000 kronor.

Bolagets affärsidé baseras på mångårig forskning från professor Stig Steen. Han har löst problemet med hur man kan bevara lungor som tidigare kasserades vid transplantation.

Det Vivoline på kort tid har lyckats med är att förenkla den avancerade reningstekniken så att fler kliniker kan använda den för att rekonditionera, utvärdera och bevara lungor utanför kroppen i upp till 24 timmar. Systemet säljs redan till sjukhus i Göteborg, Lund och Berlin, och nästa steg är produkter för hjärttransplantation.

– Vi tror och hoppas att det här är något som kommer att rädda många liv i framtiden, sa Peter Sebelius.

Juryn bestod av Per Hedberg, vd för STING, Pontus von Bahr, handläggare på VINNOVA, Viktor Drvota, chef för SEB Venture Capital, Martin Stenfeldt, chef för Medico Innovation, Carl Christian Gilhuus Moe, partner i det internationella riskkapitalbolaget NeoMed samt Torbjörn Sköld, vd för DePuy Nordic, Johnson & Johnson.

Förutom prisutdelningen bjöds de 140 besökarna på en intensiv heldag med spännande talare och många kloka råd på vägen. De 24 särskilt utvalda företagen fick också möjlighet att presentera sig och att knyta kontakter med bland annat ett 15-tal närvarande investerare, däribland fem internationella riskkapitalbolag och fyra större globala medtechbolag med intresse av att förvärva.

Det var första gången som Medtech Investment Day anordnades av Swedish Medtech i samarbete med de nordiska systerföreningarna.

– Vårt syfte har varit att etablera en ny nordisk arena med lite större och mer mogna medtechföretag. Det hoppas vi på lite sikt ska attrahera ännu fler utomnordiska investerare, sa Anna Lefevre Skjöldebrand, vd för Swedish Medtech.

På bilden: Peter Sebelius, vd Vivoline Medical AB, Anna Lefevre Skjöldebrand, vd Swedish Medtech och Per Hedberg, vd för STING

Fotograf: Ulrika Berglund, MedTech Magazine

För mer information kontakta:

Mia Engman Hyrén, informationsansvarig, Swedish Medtech

meh@swedishmedtech.se, tfn 08-586 246 05

För mer information om Vivoline Medical AB kontakta:

Peter Sebelius, peter.sebelius@vivoline.se, tfn 070-818 68 00

• vivoline
  • peter sebelius
  • anna lefevre skjöldebrand
  • medtech investment day award
  • investerardag