Medtech på agendan i Almedalen

Är ni på plats i Almedalen i år? Missa inte våra fyra seminarier kring patientsäkerhet, innovation och hållbar sjukvård, den 6 och 7 juli 2010.

"Patient - med livet som insats" Ett seminarium om patientsäkerhet

Varje år drabbas upp emot var tionde patient av vårdrelaterade skador. Skador som leder till stort lidande för patienten och i minst 3000 fall till döden. Vad döljer sig bakom dessa siffror och vad kan vi göra för att vända denna dystra statistik?

Medverkande: Anders Tegnell, avdelningschef, Socialstyrelsen; Roger Molin, sektionschef avd för vård och omsorg, Sveriges Kommuner och Landsting; Mikael Rolfs, ledamot centralstyrelsen, Sveriges Läkarförbund; Jörgen Striem, kvalitets- och utvecklingschef, Praktikertjänst AB; Birgitta Eriksson, ordförande för Funkisam, en samorganisation för patientföreningar.

Moderator är vetenskapsjournalisten och programledaren Linda Nyberg

Tid och plats: 6 juli, kl 08.30-09.30, Gotlands Konstmuseum, S:t Hansgatan 21, lokal: det gotländska ljuset

Arrangeras tillsammans med MedTech Magazine

...

"Har vi råd att ge farmor vård?" Ett seminarium om hållbar sjukvård

Vi har en åldrande befolkning som kräver fler och alltmer avancerade vårdinsatser. Samtidigt pressas landsting och kommuner hårdare ekonomiskt. Hur får vi vården att räcka till alla? Är det möjligt att spara patienter onödigt lidande och samtidigt samhällets resurser?

Medverkande: Christina Lindholm, leg. sjuksköterska, medicine doktor och professor i klinisk omvårdnad; Hillevi Caris Svensson, ordförande för nätverket Kontinet.se; Berit Wirödal (KD) 1:e vice ordförande hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Skåne; Jan Åke Simonsson, (S) ordförande hälso- och sjukvårdsnämnden, Mellersta Bohuslän, Västra Götaland.

Moderator är vetenskapsjournalisten och programledaren Linda Nyberg

Tid och plats: 6 juli, kl 10.00-11.00, Gotlands Konstmuseum, S:t Hansgatan 21, lokal: det gotländska ljuset

Arrangeras tillsammans med MedTech Magazine och TOVE-nätverket, som består av bl a Vårdförbundet, Nätverket Demokrati och Hälsa och Nätverket Uppdrag Hälsa

...

Innovationsupphandling - vad händer?

Ett seminarium om innovationsupphandlingar och hur de kan användas inom vård- och omsorgsområdet. Innovationsupphandling ses av många som ett verktyg för att ge vården en möjlighet att driva på utveckling av nya produkter. Produkter som möter de krav som framtidens hälso- och sjukvård ställer.

Medverkande: Hans Jeppson, särskild utredare, Innovationsupphandlingsutredningen; Johanna Adami, direktör och avdelningschef för Hälsa, Vinnova; Gunnar Stålberg, upphandlingschef Landstinget Dalarna, vice ordförande SOI (Sveriges Offentliga Inköpare); Karin Lind Mörnesten, vd, Swecare; Anna Lefevre Skjöldebrand, vd, Swedish Medtech; Anna Nilsson Vindefjärd, director Research Policy, LIF - de forskande läkemedelsföretagen.

Moderator är Lars Gatenbeck, ordförande Swecare

Tid och plats: 6 juli, kl 13.00-14.00, Wisby Strand Congress & Event, Donnersgatan/Strandvägen, sal: Viklau

Arrangeras tillsammans med Swecare och LIF - de forskande läkemedelsföretagen

...

Vem bryr sig om helheten hos en komplex patient? Alla, någon - ingen?

Ett seminarium om komplexa läkemedelsbehandlingar till komplexa patienter i en komplex värld. Den tekniska utvecklingen har gett fantastiska möjligheter till säker läkemedelsbehandling. Men hur tar vi till oss möjligheterna och enar alla aktörer? Vilka förutsättningar behövs och vad måste förändras?

Medverkande: Eva Nilsson Bågenholm, ordförande, Sveriges Läkarförbund; Göran Stiernstedt, direktör, Sveriges Kommuner och Landsting; Tobias Nilsson, politiskt sakkunnig (KD), Socialdepartementet; Anne Carlsson, ordförande, Reumatikerförbundet; Eva Fernvall, varumärkesdirektör, Apoteket AB; Anders Tegnell, avdelningschef, Socialstyrelsen; Ragnar Lindblad, ordförande ICT-gruppen, Swedish Medtech.

Moderator är Hans Winberg, generalsekreterare, Stiftelsen Leading Health Care.

Tid och plats: 7 juli, kl 16.15-17.30, Wisby Strand Congress & Event, Donnersgatan/Strandvägen, sal Vall

Arrangeras tillsammans med LIF - de forskande läkemedelsföretagen

...

För mer information kring vårt seminarieprogram kontakta:

Anders Wennerberg, vice vd, Swedish Medtech

anders.wennerberg@swedishmedtech.se, mobil: 076-538 46 09

Mia Engman, informationsansvarig, Swedish Medtech

mia.engman@swedishmedtech.se, mobil: 076-538 46 05

• hållbar sjukvård
  • patientsäkerhet
  • almedalen
  • vårdrelaterade skador

Swedish Medtech, är branschorganisationen för medicinteknik och består av närmare 150 medlemsföretag. Tillsammans täcker företagen ca 90 procent av den svenska hälso- och sjukvårdens behov av medicintekniska produkter och tjänster. Medicinteknik omfattar allt från tung utrustning, som röntgenappartur till mindre produkter som kanyler och förband. Även IT i vården och hjälpmedel är medicinteknik.

www.swedishmedtech.se