Nordisk medtech söker investeringar

Den 8 september går starten för årets Medtech Investment Day på Grand Hotel i Stockholm. Dagen ger 25 lovande medtechföretag från Sverige, Norge, Finland och Danmark möjligheten att presentera sina affärsidéer och söka samarbete i form av investeringar eller partnering.

Efter en noggrann urvalsprocess har 25 nordiska företag kvalificerat sig för att medverka. För att få delta  måste företaget ha en egenutvecklad innovativ medicinteknisk produkt. Under dagen kommer varje företag få berätta om sin affärsplan och även visa sina produkter i en utställning. En jury utser sedan en vinnare av Medtech Investment Day Award 2011. Priset går till det företag som bedöms ha bäst förutsättning att lyckas på den globala marknaden.

Programmet bjuder även på en rad intressanta talare. Förutom företagens egna presentationer berättar bland andra Torbjörn Kronander, vd för Sectra Imtec, om resan från idé till globalt medtechföretag. Dan Pitulia, vd för Carmel Pharma, som vann stora exportpriset 2011, talar om hur man lyckas med försäljning på den globala marknaden och John Brennan, från den europeiska branschorganisationen Eucomed, berättar om utmaningar för innovativ medtech på den europeiska marknaden.

Bakom arrangemanget står de nordiska branschorganisationerna Swedish Medtech, Medicoindustrien, LFH (LeverandØrer for helse-Norge) och FiHTA (Finnsh Health Technology Association)

Partners och sponsorer är: Vinnova, Invest Sweden, Stockholm Business Region, STING (Stockholm Innovation & Growth), Sweden Bio, Oslo Medtech, Medicon Valley Alliance, Innovation Norway, OSKE (Health and Well-being Cluster Programme), Tekes, Etteplan, Lindahl och MedTech Magazine

Mer information finner ni på www.medtechinvestmentday.com eller kontakta Carl Wadell, projektledare, carl.wadell@swedishmedtech.se, tfn: 076-538 46 11

• Företagsinformation