Ny medtech söker investeringar

2008 års succé följs nu upp och den 11 februari arrangeras för andra gången MedTech Investment Day i Kista Science Tower. Dagen ger 22 nystartade medtech-företag möjligheten att visa upp sina affärsidéer och innovationer och söka samarbete i form av investering eller partnering.

En jury har noggrant utvärderat ansökningarna och hela 22 företag kvalificerade sig för att medverka. Utgångspunkten är att företagen ska vara unga och innovativa och med en egenutvecklad medicinteknisk produkt att presentera. Målet är att de ska få träffa investerare och partners för att knyta kontakter och hitta samarbeten. I slutet av dagen kommer det mest intressanta företaget och med bäst förutsättning att expandera, få ta emot MedTech Investment Day Award 2010.

-          Både antalet företag och spännvidden i deras produkter visar på vilken fantastisk innovationskraft och kompetens Sverige har inom medtech-området, säger Anna Lefevre Skjöldebrand, vd på Swedish Medtech.

Bland medverkande bolag finns till exempel Göteborgsföretaget Syspiro som lanserar en lösning för övervakning av fostrets hälsa under förlossningen. Brighter, ett företag från Stockholm kommer att visa en ”allt-i-ett-produkt” för behandling av diabetes. Calmark, som är beläget utanför Karlstad, har utvecklat ett biokemiskt alarm för patientnära användning i akuta situationer.

MedTech Investment Day bjuder även på ett intressant talarprogram. Förutom företagens egna presentationer så talar bland andra Viktor Drvota, Business Development/Life Science, från SEB Ventures om vilka typer av företag SEB Ventures kan tänka sig investera i. Sören Mellstig, styrelseproffs och fd vd för Gambro, delar med sig av sina erfarenheter om hur man leder ett globalt medtech-företag med fokus på innovation management.

Bakom arrangemanget står branschorganisationen Swedish Medtech, Stockholm Innovation and Growth (STING), Stockholm-Uppsala Life Science, Stockholm Business Region Development, Invest in Sweden Agency (ISA), Centrum för teknik i medicin och hälsa (CTMH), Karolinska Trial Alliance (KTA) och Danderyds Sjukhus.

Sponsorer är Stockholm Business Region Development, Innovationsbron och Invest in Sweden Agency.

Mer information finner ni på: www.medtechinvestmentday.se eller kontakta Mia Engman, informationsansvarig, Swedish Medtech, mia.engman@swedishmedtech.se, 076-538 46 05

• investerardag
  • investeringar