Sobi flyttar nordamerikanskt kontor till Massachusetts

Swedish Orphan Biovitrum AB (publ) (Sobi) meddelar idag att företaget har beslutat att flytta sitt nordamerikanska kontor till Waltham, Massachusetts. Sobis nuvarande kontor öppnades 2012 och ligger i Ardmore, Pennsylvania. Det nya kontoret kommer att öppna den 16 juni 2014.

“Vi stärker just nu vår organisation och vårt fokus på den amerikanska och kanadensiska marknaden. Genom att etablera vår organisation i Bostonområdet kommer vi att bättre kunna tillgodose behoven hos patienter och sjukvårdspersonal i regionen,” säger Geoffrey McDonough, VD och Koncernchef på Sobi. ”Vi är speciellt glada att göra detta i samarbete med Massachusetts Life Sciences Center.”

"Tack vare vår tillväxtstrategi att investera i utbildning, innovation och infrastruktur fortsätter Massachusetts att vara världsledande inom Life Science," säger Massachusetts guvernör Deval Patrick. "Vi välkomnar Sobi till Massachusetts och ser fram emot deras bidrag till vår blomstrande Life Science-verksamhet."

Sobi är en pionjär inom bioteknik med spetskompetens inom proteinbiokemi och tillverkning av biologiska läkemedel. I Nordamerika fokuserar bolaget främst på inflammatoriska, genetiska och metabola sjukdomar. Nyligen övertog Sobi det direkta ansvaret för kommersialiseringen av sin produkt Orfadin i Nordamerika. Orfadin är den enda av amerikanska läkemedelsmyndigheten, FDA, godkända behandlingen för ärftlig tyrosinemi typ 1 (HT-1), att användas som ett komplement till begränsat intag av tyrosin och fenylalanin.

"Vi etablerar vårt nordamerikanska huvudkontor i Waltham, eftersom Massachusetts har ett av de största bioteknikklustrena i världen. Regionen har en stark och bred  bioteknikindustri och då Massachussetts är en viktig aktör för global innovation inom biotekninområdet finns här också gott om välutbildad arbetskraft," säger Rami Levin, vice VD Nordamerika, Sobi. "Det ger oss även möjlighet att samarbeta med några av de bästa forskningsinstitutionerna och universiteten i världen."

Sobi har i arbetet med att utveckla planerna för det nordamerikanska kontoret haft ett nära samarbete med Massachusetts Life Sciences Center.

"På uppdrag av centret, vill jag varmt välkomna Sobiteamet till Massachusetts när de nu flyttar sin nordamerikanska verksamhet hit," säger Susan Windham-Bannister, Ph.D., VD och Koncernchef för Massachusetts Life Sciences Center, organisationen som ansvarar för genomförandet av guvernör Patricks tio-åriga miljardsatsning inom Life Science-området. "Sobi är ett utmärkt tillskott till en växande kluster av lokala företag som alla arbetar för att förbättra livet för patienter med sällsynta sjukdomar. Vi är glada att Sobi har valt Massachusetts och ser fram emot att samarbeta med dem medan deras verksamhet här växer."

• usa