Uppmärksammade dokumentären Raskortet får distribution till skolor

Hur många får dagligen höra ordet "nigger" i det så kallade fördomsfria Sverige? Den svenska dokumentären Raskortet blev snabbt en av de mest delade dokumentärerna på SVT Play när den visades våren 2014. Förebyggande arbete mot rasism börjar med fördel i skolan. Därför får filmen distribution till svenska skolor i höst genom Filmo och sajten Filmochskola.se.

I radioprogrammet Sommar som sändes på midsommardagen hade Jason Diakité alias Timbuktu rasism som tema: "- En ung snubbe snubblar förbi mig och skriker det där jävla ordet ... Ett ord som automatiskt tar mig tillbaka till mina skolår. Ett ord som är så vidrigt att jag mår dåligt bara av att behöva säga det i det här programmet."

Jason Diakité har tidigare twittrat om dokumentären Raskortet: ”Tack, tack, tack för att denna filmen gjorts!! Raskortet träffar mej mitt i själen.”

Filmen är gjord 2014 av Osmond Karim och Malin Holmberg-Karim. Den ställer bland annat frågan om till synes oskyldiga ord som ”negerboll” kan kränka en människa. Till filmen finns en filmhandledning, framtagen av producenterna.

Rasism i Sverige har alltid funnits men idag är vi mer medvetna. Den här är en viktig film som berör på djupet. Den handlar inte minst om ordets makt och hur ord - använda på fel sätt - kränker och sårar. Filmen Raskortetbör visas på alla skolor eftersom den hjälper elever och skolpersonal att förstå det, säger Mia Lund Arnell distributör på Filmo och Film och Skola – båda en del i Swedish Film!