Gastronomisk inbjudan till journalister

Foto: Jan-Erik Jaensson. . ”The Taste of Swedish Lapland” – smakprov på läckerheter under turistmässan SHIE i Stockholm i januari, tillagat av Restaurang Bryggargatan i Piteå, till stor glädje för VIP-besökarna i Swedish Lapland-montern. (krämad lax, krämad ren, sikrom, rökt tjäder, mm.) Matupplevelser som smörjer kråset i Swedish Lapland Projektet Mat i Norr inbjuder journalister med intresse för det gastronomiska köket att delta i en workshop på måndag – tisdag den 7 – 8 maj på Kukkola Turist och konferens, vid Kukkolaforsen. Programmet bifogas och ni kan delta under de moment som passar er, speciellt under middagen(?). Några rätter från workshop ett och tre syns i slutet av pressmeddelandet för att reta smaklökarna. (Vi passar samtidigt på att även bjuda in er till sommaravslutningen av projektet på Storforsens hotell den 12-13 juni, så reservera dessa datum. Program till detta event kommer senare.) BAKGRUND Länsturismorganisationen Norrbotten Lappland driver ett matprojekt tillsammans med Norrbottens Handelskammare för att höja upplevelsen av ett besök i Swedish Lapland. Mat är ju en stor del av turistens upplevelse av en destination. Tre workshops har genomförts där bl.a. stjärnkockar, inspiratörer och matgestaltare har deltagit med syftet att erbjuda turister och andra besökare alla de fantastiskt goda råvaror som finns i Norrbotten tillagade på ett attraktivt sätt och presenterade så att ögat smälter maten. - Projektet är unikt i Norrbotten så till vida att både restauratörer och Matproducenter i Norr deltar i samma projekt. Syftet med detta är att tydliggöra kopplingen i hela kedjan från producent ut till slutkunden. Ett delresultat är att dessa grupper av aktörer har lärt känna varandra och redan nu märks det att fler råvaror från länet används i köken hos de restauratörer som deltar, säger turistchefen Jan-Erik Jaensson. - Detta innehåller dessutom en miljöaspekt, dvs. varför ska vi transportera produkter från södra Sverige, när vi har den bästa kvalitén på de produkter som finns i länet? Fortsätter Jan-Erik Jaensson. - Länet ligger i topp när det gäller miljö och den aspekten blir mer och mer viktig för våra besökare från södra Sverige och från andra länder. Det är en mycket tydlig internationell trend att turister värdesätter miljö och hälsa och Swedish Lapland har här en konkurrensfördel där man ju t.ex. kan dricka vattnet direkt ur bäckar och älvar, medan större delen av världens befolkning saknar vatten, eller åtminstone rent vatten. I Paris hotar nu vattenransonering, för att nämna ett exempel. - Om vi gör en tydlig koppling här så är inte vindkraftverk i motsatsställning till turism – tvärt om! Det är en mycket tydlig symbol för att vi värnar om vår miljö. Exempel på maträtter i projektet: - Röding, lörjom, pepparotsnö, och gurkjuice - BD fisk i Luleå - Reninnerlår, saltat kryddat och rökt, salladsemulsion, råkostsallad - Polarica via Servera och Mattesbäckens Ekogrönt - Rökt sik, musselsås och purjolök, aska från hö – BD Fisk i Luleå, Mattesbäckens Ekogrönt - Rökt ripa med lingon och havtorn - allt från Polarica via Servera - Potatispure med potatis och ''maltjod'' - Outinens potatis - Filmousse med åkerbärsgranitè – Åkerbär från Polarica och Åkerbärslikör från Muddus - Ölgröt med hjortronsorbet – Polarica - Fjällbjörksrökt ripa med brynt smöremulsion, syltade kråkbär och dragon - Konfiterad lax från Torneälven med syltade betor, äpple, äppelvinegrette och pepparrotsglass - Consommé på shiitakesvamp med syltad lök, lågtemperaturkokt äggula och brödchips - Rulle på sik och gädda serverad med puré på bakad potatis, kalixlöjrom samt krispigt sikskinn - Renfilé från Soppero med renfärsfylld ravioli, tranbärscoullie, karamelliserad selleripuré och Karljohansvampsky - Friterad blåbärsyoughurt med granskottsgelé, torkade blåbär och färska björkskott - Enbärspuddingmed lingongranité, kryddkaka och vit chokladcreme serverad på istallrik från Torneälven Gästkockar: Filip Langhof, Jon Oskar Arnason, René Redzepi. Projektet Mat i Norr delfinansieras av EU-programmet ”Växtkraft”. För mer information kontakta Projektledare Anders Granberg, tel 070-5302040

• Gastronomi