Idag startar Jokkmokks direkttransfer för turister från Arvidsjaur Airport och Luleå Airport

Idag, fredag den 16 januari startar direkttransfer för gäster som är på väg till Jokkmokk och anländer med flyg antingen till Arvidsjaur Airport eller Luleå Airport. De första gästerna som kommer med direkttransfern är tyskar och har köpt sina paketresor via researrangören Zonista. I dagsläget finns över 200 gäster inbokade, varav majoriteten flyger via Arvidsjaur Airport. Transfern kommer att köras under högsäsong fram till 23 mars.

- Besöksnäringen i Jokkmokk har en enorm utvecklingspotential rätt hanterat. Därför är det glädjande att vi nu tillsammans lyckats etablera en prissatt, fast förbindelse som med kontinuitet trafikerar de båda närliggande flygplatserna i obruten logistisk kedja för gäster från Europa på väg till besöksnäringsentreprenörerna i Jokkmokk, säger Einar Knudsen, affärsutvecklare, Swedish Lapland Visitors Board.

Initiativet till direkttransfern kommer utifrån de behov och utmaningar som besöksnäringsentreprenörerna i Jokkmokk identifierat som hinder för att kunna ta möta internationella efterfrågan på personliga och äkta natur- och kulturbaserade outdoorupplevelser. Utöver kopplingen till flygplatserna finns även anslutningstrafik för vidare färd till Årrenjarka, Stora Sjöfallet och Vuollerim. Direkttransfern från Arvidsjaur Airport stannar även i Kåbdalis.

- Transfern stärker vår konkurrenskraft och vi förväntar oss fler gäster och ökad omsättning i näringen redan nu under vinter- och vårsäsongen. Vi har flera företag som vill utvecklas och växa med fler internationella gäster. I förlängningen är målet att transfern ska skapa underlag för många nya jobb och företag verksamma i näringen, säger Per-Olof Lindroth, styrelseordförande Destination Jokkmokk AB.

- Det är en absolut nödvändighet att knyta samman inkommande trafik via flygplatser och tågstationer med våra turistiska attraktiva resmål och anläggningar. Idag har den regionala kollektivtrafiken inte ett uppdrag att anpassa linjedragning och tidtabell efter besökarens behov för rundresor inom regionen, därför är denna typ av initiativ en förutsättning för ett ökat antal gäster, menar Erica Mattsson, destinationsutvecklingsstrateg, Swedish Lapland Visitors Board.

Det omfattande partnerskapet som möjliggjort direkttransferlösningen består av Destination Jokkmokk, Zonista, Granbergs Buss, lokala taxiföretag, Sparbanken Nord/Framtidsbanken, Jokkmokks kommun, Jokkmokks allmänning, Strukturum samt Swedish Lapland Visitors Board.

Kontakt:
Per-Olof Lindroth, styrelseordförande Destination Jokkmokk

Foto: Marie Nygårds
Bildtext: Christian Heimroth, Outdoor Lapland guidar turåkare i Jokkmokksfjällen.

• tillgänglighet - transfer, infrastruktur och värdskap
  • jokkmokk

Swedish Lapland Visitors Board är en näringslivsorienterad organisation och samverkansplattform som företräder besöksnäringen i Norrbottens läns samtliga kommuner samt Skellefteå kommun. Swedish Lapland används som destinations- och platsvarumärke i marknadsföringen av Sveriges nordligaste destination som täcker 25% av Sveriges yta. Destinationens unika natur och lokala kultur har ett högt internationellt attraktionsvärde och 35% av gästnätterna är utländska. Tillväxten mellan år 2000-2010 var 74% och antalet årsverken nära på fördubblades. Målet är att fördubbla näringens omsättning från 4,1 miljarder år 2010 till 8,2 miljarder till år 2020. Verksamheten finansieras av Länsstyrelsen i Norrbottens län (60%), Norrbottens läns landsting (37%) samt medlemsavgifter (3%).