​Nutti Sámi Siida nominerat till Stora Turismpriset 2016

Nutti Sámi Siida i Jukkasjärvi är kandidat till Stora Turismpriset 2016 som delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Priset delas ut till ett företag, organisation eller institution som genom föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet eller hållbarhet bidragit till att utveckla turismen i Sverige.

– Det är roligt att vårt långsiktiga arbete får den här uppmärksamheten. Verksamheten har alltid gått hand i hand med den samiska kulturen och naturen, från första gången jag tog med två av ICEHOTELs besökare till rengärdet för snart 20 år sedan till det internationella året-runt öppna ekoturismföretag vi är idag, säger en glad Nils Torbjörn Nutti, vd och ägare för Nutti Sámi Siida.

Nutti Sámi Siida ett ekoturismföretag som arrangerar natur- och kulturupplevelser baserade på den samiska kulturen, man driver ett friluftsmuseum, boende i vildmarkscamp och tar emot större grupper för aktiviteter och matarrangemang. Till företagets spetsprodukt hör renslädesturer kvalitetsmärkta enligt Naturens Bästa – där besökaren själv får köra sin egen ren med släde. Innovationsförmåga och unika produkter har gjort att man stadigt kunnat öka sin omsättning över tid, idag är man nio anställda. Nutti Sámi Siida är skickliga på djuplodande samarbeten inom resebranschen – både lokalt, regionalt, nationellt och internationellt – och är en uppskattad partner.

– Nils Torbjörn Nutti och hans livsverk Nutti Sámi Siida är en föregångare. I mötet mellan turism- och rennäringen uppstår något intressant som attraherar besökare från hela världen. Swedish Lapland lockar en målgrupp som vill upptäcka, ta del av och lära sig nya saker, mot det levererar Nutti Sámi Siida upplevelser i absolut världsklass, säger Erica Mattsson, vd för Swedish Lapland Visitors Board.

Vinnaren av Stora Turismpriset 2016 avslöjas den 18:e oktober
Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism arrangerar prisutdelning av Stora Turismpriset 2016 den 18 oktober i anslutning till Stora Tillväxtdagen. Moderator är Cecilia Schelin Seidegård, ordförande och landshövding Gotlands län. Mikael Damberg, närings- och innovationsminister, är prisutdelare.

Alla län erbjuds att delta genom att nominera en kandidat per län, det är den regionalt ansvariga för besöksnäringen i länet som utser ett företag, organisation eller institution som nominerad till det Stora Turismpriset 2016. Varje nominerad länskandidat får 10 000 kronor och den nationella vinnaren får 100 000 kronor.

Länkar:
Alla nominerade till Stora Turistpriset 2016
Om Stiftelse för kunskapsfrämjande inom turism
Om Stora Tillväxtdagen

Tidigare vinnare:
2015 - WildSweden
2014 - Astrid Lindgrens Näs
2013 - Stiftelsen Läckö Slott
2012 - Kosta Boda Art Hotel
2011 - Treehotel
2010 - Fotografiska
2009 - Ystad kommun
2008 - Kolmårdens Djupark
2007 - Wij Trädgårdar
2006 - Ekoturismföreningen med kvalitetsmärkningen Naturens Bästa
2005 - Göteborg
2004 - SkiStar AB
2003 - Jan Guillou och Anja Praesto, Västergötlands museum för "I Arns Fotspår"
2002 - Ölands Skördefest
2001 - Sveriges Campingvärdares Riksförbund, SCR
2000 - Jamtli Historieland1999 - Dalhalla
1998 - Liseberg
1997 - Turism i Glasriket
1996 - Medeltidsveckan på Gotland
1995 - Vasamuseet
1994 - Britt-Marie Brax, Rederiaktiebolaget Göta Kanal samt Yngve Bergqvist, Jukkas AB

Swedish Lapland Visitors Board är en näringslivsorienterad organisation och samverkansplattform som företräder besöksnäringen i Norrbottens läns samtliga kommuner samt Skellefteå och Sorsele kommun. Swedish Lapland används som destinations- och platsvarumärke i marknadsföringen av Sveriges nordligaste destination. Resmålet täcker 25% av Sveriges yta och har gräns mot både Norge och Finland. Swedish Lapland är en del av så väl Arktis som Sápmi - samernas traditionella bosättningsområde. Destinationens unika natur och lokala kultur har ett högt internationellt attraktionsvärde och 35% av gästnätterna är utländska. Tillväxten mellan år 2000-2010 var 74% och antalet årsverken nära på fördubblades. Målet är att fördubbla näringens omsättning från 4,1 miljarder år 2010 till 8,2 miljarder till år 2020.