Swedish Lapland ökade på en krympande marknad

Foto: Fredrik Broman/Humanspectra.com

Statistiken för sommarturismen har nu kommit från Tillväxtverket/SCB. För första gången på länge har sommarturismen i Sverige minskat. Minskningen av antalet gästnätter uppgick till 0,7%. Det var även en minskning av de utländska gästnätterna med 1,3%.

Destinationen Swedish Lapland däremot hade en ökning med totalt 2,1% och en ökning på utlandsmarknaderna med hela 5,8%. Ökningen av logiintäkterna var 8,3% i Swedish Lapland och 2,1% i riket.

- Detta bekräftar vad vi har anat, dvs. att vi har haft en framgångsrik sommar. Vi vann dessutom solligan i landet med mätstationen i Luleå! Det är speciellt glädjande att vi tar marknadsandelar i landet och det är våra hårt samarbetande turistföretagare som ska tillskrivas denna ökning. Vi har i många år arbetat för att göra mer och mer gemensamma marknadsaktiviteter vilket nu sannolikt är en av förklaringarna till det fina resultatet. För de utländska gästerna uppfattas vi ofta som det exotiska inslaget i landet och eftersom vi nu satsar mer på exporten så är det glädjande att se att det ger resultat. säger Jan-Erik Jaensson, VD Swedish Lapland Tourism

Kontaktinformation: Jan-Erik Jaensson 070-5182090, jan-erik@swedishlapland.com

Swedish Lapland Tourism är en organisation byggd på ca 550 medlemmar i turistnäringen i Norrbottens län samt i Skellefteå kommun. Kommunerna har delegerat besöksnäringsfrågor till tio destinationsorganisationer. Swedish Lapland används som varumärke i marknadsföringen för turism i norra Sverige.
Verksamheten finansieras delvis av EUs strukturfonder åren 2011-2013.