​Swedish Lapland prisas för sin nya sajt

Varje år utser Internetworld Sveriges 100 bästa sajter och swedishlapland.com rankas topp fem i kategorin Turism. Bara en enda annan destinationssajt kvalar in och det är goteborg.com.

En riktigt bra sajt kännetecknas av tillgänglighet, överskådlighet och snygg men inte påträngande design. I motiveringen skriver Internetworld: "Förutom att man företräder de kanske allra mest exotiska delarna av Sverige (...) så bjuder man på en snygg, modern sajt med hög kvalitet på innehållet."

Maria Sirviö, webbansvarig på Swedish Lapland Visitors Board, har under 2016 arbetet intensivt med att utveckla hemsidan i samarbete med In the Cold och Helikopter.

– Vi byggt en webb för den digitalt bevandrade globala resenären. Tillsammans med företagare och lokala destinationer har vi fyllt den med innehåll för att attrahera de målgrupper som är intresserade av att besöka destinationen. Ett lagarbete av stora mått, säger Maria.

Sajtens huvudsyfte är att skapa inspiration om och kring resmålet och i förlängningen styra besökare vidare till någon av alla entreprenörer ute på destinationerna där de också kan boka sin nästa resa - till Swedish Lapland.

– Placeringen blir ett kvitto på att det vägval vi tog under 2016 - att utgå ifrån användarens upplevelser och drivkrafter och koppla det till såväl innehåll som våra övriga sociala kanaler - var ett strategiskt riktigt beslut, avslutar Johanna Ögren marknadsansvarig för Swedish Lapland Visitors Board.

Topp 5 inom Turism:
Tekniska museet (vinnare)
Fotografiska museet
Goteborg.com
Swedish Lapland
Universeum

Länk:
Mer om placeringen – http://internetworld.idg.se/2.1006/1.677606/topp-100-2017-turism

Om Topp100
Internetworld Topp 100 listar årligen sajter, appar och tjänster kopplade till företags /organisationers/myndigheters webbnärvaro. 100 sajter/appar/tjänster hamnar på listan. De hör alla till eliten, till de hundra bästa i Sverige. De delas in i 17 olika kategorier, exempelvis e-handel, medier, underhållning, finans och försäkringar, resor med mera. I varje kategori utses en vinnare. Bland kategorivinnare koras också en sajt som tar hem det prestigefyllda totalpriset, Sveriges bästa på nätet 2017.

Swedish Lapland Visitors Board är en näringslivsorienterad organisation och samverkansplattform som företräder besöksnäringen i Norrbottens läns samtliga kommuner samt Skellefteå och Sorsele kommun. Swedish Lapland används som destinations- och platsvarumärke i marknadsföringen av Sveriges nordligaste destination. Resmålet täcker 25% av Sveriges yta och har gräns mot både Norge och Finland. Swedish Lapland är en del av så väl Arktis som Sápmi - samernas traditionella bosättningsområde. Destinationens unika natur och lokala kultur har ett högt internationellt attraktionsvärde och 35% av gästnätterna är utländska. Tillväxten mellan år 2000-2010 var 74% och antalet årsverken nära på fördubblades. Målet är att fördubbla näringens omsättning från 4,1 miljarder år 2010 till 8,2 miljarder till år 2020.