Swedish Laplands turism ökar sensationellt bra!

Foto: Fredrik Broman/Riverworks Beläggningen på kommersiella boendeanläggningar(hotell, stugbyar och vandrarhem) i Swedish Lapland (Norrbottens län) ökade i mars med dramatiska 28%! Det motsvarar +33 740 gästnätter jämfört med mars 2006 och den positiva trenden håller i sig, +14% för den senaste 12-månadersperioden. Samtliga boendeformer ökade, hotellen +20 634 gästnätter (+25%), vandrarhemmen +1 086 gästnätter (+18%) och stugbyarna +12 020 gästnätter (+39%). Samtliga marknader förutom Danmark och Italien ökar, de största volymerna ligger på den svenska marknaden följt av Tyskland, Norge och GBR. Mars månad visade överlag på ökningar i Sverige. Riket ökade med 7%, Stockholms län +4%, Västra Götaland +8%. - Det är helt fantastiska siffror! Vi har nu ökat nitton månader i rad och vi kan i dagsläget inte se några avmattningstendenser. Alla fantastiska upplevelser och alla fina anläggningar som finns i ett av världens rensate geografiska områden med hur mycket rent vatten som helst lockar naturligtvis besökare från hela världen, säger Jan-Erik Jaensson, turistchef i Swedish Lapland. - Detta är ett resultat av den organisering vi har genomfört under många år och det samarbete som har byggt6s upp mellan entreprenörerna. Vi ser inte längre varandra som konkurrenter, utan som kollegor som hjälper varandra i en win-win-situation. Den satsn ing som vi har gjort på varumärket Swedish Lapland netionellt och internationellt har gett mycket positiva effekter. Vi har även tagit fram ett kommunikationskoncept "The Colours of Swedish Lapland" som också har tagits emot positivt av marknaden, säger Jan-Erik Jaensson. (Exempel på "The Colours of Swedish Lapland" finns i bifogade fil) För mer info kontakta: VD Jan-Erik Jaensson, Swedish Lapland på 070-5182090