Årets utgåva av lyxsnuset Kardus doftar av sol och sherry

Årets utgåva av lyxsnuset Kardus doftar av sol och sherry

Tobaken i årets upplaga av Kardus kommer från den lilla byn Cincho i västra Spanien. Som alltid är den noga utvald och hanterad med största omsorg. Allt för att tillgodose kraven från de kräsnaste snusarna i Sverige. Bara ett fåtal får möjlighet att smaka denna exklusiva utgåva som släpps i 600 exemplar lagom till Fars Dag.

Årets utgåva är ett snus med påtaglig lyster och en oljig, svart färg. Smaken innehåller tydliga inslag av lakrits, torkad frukt och nypon. Sherryn som smaksätter Kardus Cincho är en Cuco Oloroso, från Jerez, som har en elegant och nyanserat nötig doft och smak med inslag av torkade fikon, sultanrussin, ljus sirap och lakrits.

Den omsorg som läggs i tillverkningen av Kardus liknar inte något annat snus, och inte heller slutresultatet. Plantorna skördas hela och endast bladen används vid tillverkningen. Genom att skära dem, i stället för att mala, får man en helt annan snittyta som förmedlar smak och nyanser som malt snus aldrig kan uppnå.

Tobaken är odlad på slättmarkerna nedanför bergsmassivet Sierra de Gredos i en sandig men mineralrik jord där plantorna har fått torka i öppna lador, skyddade från sol och eventuell nederbörd. En gåva från solen, vattnet och bönderna i Cincho till den verkligen kännaren.

Kardus kommer ut i 600 exemplar och finns att köpa i ett tiotal butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Sundsvall, Uppsala och Haparanda från vecka 43. En förpackning kostar 600 kronor.

www.kardussnus.se