ZYN Slim Spearmint

Helvit storsatsning på ZYN – nytt format och ny smak lanseras

I dag lanserar Swedish Match ZYN Slim, ett koncept med en mer långsmal och välfylld nikotinpåse. ZYN är Swedish Match produktserie för helvita och tobaksfria nikotinprodukter. Tidigare har ZYN enbart funnits i smakerna mint och citrus och i ett begränsat antal försäljningskanaler. Nu breddas ZYN-familjen med dels en ny smak, spearmint, dels det nya formatet Slim som också kommer att finnas i smakerna citrus och mint. Samtidigt breddas också antalet försäljningskanaler till att omfatta ett flertal detaljhandelskedjor och bensinstationer över hela Sverige.

När Swedish Match lanserade ZYN på den svenska marknaden i december 2016 gjordes det i form av en liten, diskret och torr nikotinpåse i smakerna mint och citrus. Dessa produkter kommer att finnas kvar - nu under beteckningen Mini Dry - och bli tillgängliga på fler försäljningsställen. Samtidigt får de sällskap av tre ZYN Slim-produkter (i smakerna mint, citrus och spearmint) som är mer långsmala och välfyllda nikotinpåsar med låg fukthalt.

– ZYN är en innovation som är här för att stanna. Det finns konsumenter som vill använda en nikotinprodukt i njutningssyfte men som inte uppskattar smaken av tobak – och i det segmentet tror vi absolut att ZYN kan vara ett alternativ. Nu vässar vi konceptet ytterligare med att addera smaken spearmint och en mer långsmal men fortfarande diskret nikotinpåse, och jag tror och hoppas att den kommer att uppskattas av våra konsumenter, säger Felix Sundström, Senior Brand Manager på Swedish Match.

I Swedish Match fyra egna butiker (Stockholm, Göteborg, Strömstad och Åre) kommer en dosa ZYN Slim att kosta 40 kronor och en dosa ZYN Mini Dry kommer att kosta 39 kronor. Produkterna kommer också att finnas till salu på www.swedishmatch.se.

– ZYN lanserades ursprungligen i USA år 2014, och där expanderade den snabbt och säljs nu i ungefär 9 000 butiker i framförallt västra USA. För oss var det en indikator på en potential även i Sverige, och efter att ha haft en begränsning av antalet försäljningskanaler vid ursprungslanseringen så tror vi att det här är ett bra läge att göra ZYN tillgänglig över hela Sverige. Vår förhoppning är att alla vuxna konsumenter som söker en nikotinprodukt att använda i njutningssyfte ska kunna hitta en i vårt sortiment, vare sig de uppskattar smaken av tobak eller ej, säger Felix Sundström.

Under vecka 13 (mars) kommer ZYN Slim att börja säljas på Pressbyrån, 7-Eleven samt www.cdon.com och www.snusbolaget.se. Under vecka 16 (april) kommer ZYN Slim att börja säljas på större flygplatser i Sverige. Under vecka 19 (maj) kommer en fullskalig lansering att ske som inkluderar merparten av de stora matvarukedjorna, bensinkedjorna samt enskilda tobakshandlare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Carl Danielsson, Press Officer, Swedish Match

E-post: carl.danielsson@swedishmatch.com

Felix Sundström, Senior Brand Manager, Swedish Match

E-post: felix.sundstrom@swedishmatch.com

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktområdena Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter samt Tändprodukter. Tillverkning sker i sju länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Koncernens globala nettoomsättning var 16 101 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 31 december 2017. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).

Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, Longhorn, White Owl, Red Man, Fiat Lux och Cricket.