It’s Gin o’ clock med General Kardus 2017

It’s Gin o’ clock med General Kardus 2017

– Swedish Match och prisbelönta Hernö Gin i samarbete om 2017 års General Kardus

Sedan 2005 har Swedish Match en gång per år lanserat en begränsad upplaga av ett mer påkostat snus, omsorgsfullt tillverkat av de finaste delarna från noga utvalda tobakssorter, Kardus. Varje år väljs ett tema för General Kardus och i år har den prisbelönta gintillverkaren från norrländska Höga Kusten, Hernö Gin, medverkat som partner. Resultatet är en produkt framställd av 100 gram exklusivt utvald tobak från Spanien, Filippinerna och Indien smaksatt med Hernö Gin. Endast de finaste delarna av tobaksbladen har använts. I Swedish Match egna butiker kommer General Kardus 2017 att kosta 699 kronor.

– Efter en smärre försening kan vi äntligen lansera, och vi är riktigt nöjda med resultatet. Smaken är en väl avvägd blandning av en mörk, kryddig tobakssmak som bas och som kompletteras med toner av citrusfrukter och en viss syrlighet. Den adderade ginen förstärker tonen av enbär och citron på ett bra sätt och förenar en påtaglig tobakssmak med rätt komplement. Utmaningen med General Kardus är alltid att experimentera sig fram i en vilja att överträffa sig själv, och i år har vi lyckats väl, säger Lars Öberg, Master blender på Swedish Match.

Tobaken från Filippinerna är värmetorkad ljus Virginiatobak som har förädlats genom ett antal processteg till en så kallad semi-cavendish, en nästan svart tobak som genererar smak och arom.Den spanska tobaken är av typen dark air cured och har lufttorkats. Den har en kraftig karaktär med inslag av kakao och torkad frukt som ger syrlighet. Den indiska tobaken är soltorkad, vilket ger en ljusare tobak med kryddig smak och nyanserad beska. Tobaksblandningen har skurits som single-cut till strimlor om 0,72 millimeter, vilket ger en helt annan smakupplevelse och känsla under läppen än traditionellt lössnus. Under snusberedningen har en not av Hernö Gin adderats. General Kardus 2017 är tillverkad och packad i Swedish Match fabriker i Göteborg och Kungälv och 1 500 exemplar kommer att lanseras i årets upplaga av General Kardus.

– Detta har varit ett givande och roligt samarbete, vi strävar alltid efter att vår gin ska symbolisera kvalitet och gediget hantverk, och det förkroppsligas i General Kardus 2017. Med ömsesidig expertis har vi tagit fram en snusprodukt som vi inte kunde vara mer nöjda med, säger Jon Hillgren, VD Hernö Gin.

General Kardus 2017 kommer att släppas till försäljning i Swedish Match egna snusbutiker i Stockholm, Göteborg, Strömstad och Åre. I närtid kommer den även gå att beställa på Swedish Match kommande e-handelssajt, som kommer att lanseras i mars månad. För första gången är Kardusförpackningen framtagen med 3D-printteknik, och designen har gjorts av Thomas Howard på industridesignbyrån Teenage Engineering.

Till denna lansering har Hernö Gin och den prisbelönta bartendern Emil Åreng tagit fram ett recept på den ultimata ginbaserade cocktailen till General Kardus 2017. Denna cocktail heter Fru Bruhn, och är en hyllning till Maria Christina Bruhn, kvinnan som uppfann den eld och det vattentäta material som försvaret använde för att förvara krut i, denna påse kallades Kardus.I denna cocktail möter Hernö Gin tillsammans med Lapsang svenskt hantverk och krut i en syrlig version.

Recept Fru Bruhn:

50 ml Hernö Gin SE

20 ml Lapsang sockerlag

20 ml Citronjuice

20 ml Äggvita

1 nypa salt

Metod: Skaka utan is för att slå upp äggvitan, tillsätt is i shakern och skaka igen, sila upp till cocktailglas.

Glas: Coupette

__________

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Carl Danielsson, Press Officer, Swedish Match

E-post: carl.danielsson@swedishmatch.com

Tove Lundgren, Brand manager, General

E-post: tove.lundgren@swedishmatch.com

Lars Öberg, Master blender, Swedish Match

E-post: lars.oberg@swedishmatch.com

Jon Hillgren, VD Hernö Gin

E-post: jon@hernogin.com

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktområdena Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter (cigarrer och tuggtobak) samt Tändprodukter (tändstickor, tändare och kompletterande produkter). Tillverkning sker i sex länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Koncernens globala nettoomsättning var 15 551 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 31 december 2016. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).

Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, Longhorn, White Owl, Red Man, Fiat Lux och Cricket.

Swedish Match AB (publ), 118 85 Stockholm Besöksadress: Sveavägen 44, 8 tr. Telefon: 08 658 0200