Svenskt Exportsnus

Snusklassiker går igen – Svenskt Exportsnus återlanseras

I dag återlanseras Svenskt Exportsnus, den tredje och sista av Swedish Match återlanseringar av tidigare lössnusprodukter. Svenskt Exportsnus lanserades ursprungligen 1970 och utgick ur Swedish Match sortiment för 20 år sedan. Svenskt Exportsnus har en mild tobakskaraktär med en arom av arrak, och återlanseras nu i en upplaga om 75 000 dosor. I Swedish Match egna snusbutiker kommer en dosa Svenskt Exportsnus att kosta 59 kronor.

- Nu har vi återlanserat tre klassiker ur det förflutna, Mörkbrunt Snus, Rallarsnus och nu Svenskt Exportsnus. Idén var att också göra något för de cirka 200 000 lössnusare som finns i Sverige, då mycket av vår produktutveckling snarare handlat om portionsprodukter. Det har varit ett jättekul projekt där vi dammat av gamla recept och försökt efterlikna originalen så gott det går, säger Robin Rydgren, Brand Manager på Swedish Match.

Förutom i Swedish Match egna snusbutiker (Stockholm, Göteborg, Strömstad, Lund och Åre) och på www.swedishmatch.se kommer Svenskt Exportsnus också att finnas till salu på ett antal utvalda försäljningskanaler.

- Smakmässigt kännetecknas Svenskt Exportsnus framförallt av att den har en mild tobakssmak, vilket var och är ovanligt för lössnusprodukter. Kompletterat med en ton av arrak passerar den utmärkt om man som lössnusare vill prova något som är mer lent i smaken. Vi har fått mycket glada tillrop från våra konsumenter med våra återlanseringar, och hoppas att Svenskt Exportsnus tas emot lika väl, säger Robin Rydgren.

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktsegmenten Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter samt Tändprodukter. Tillverkning sker i sju länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Koncernens globala nettoomsättning var 13 667 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 30 juni 2019. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).

Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, Longhorn, ZYN, Game, Red Man, Fiat Lux och Cricket.