Stiftelsen Solstickan 15 maj, 2014

Solstickepriset år 2014 till Göran Harnesk

Stiftelsen Solstickan delar varje år ut ett Solstickepris för att hedra en person som har gjort en personlig insats utöver det vanliga inom de områden som avses med ändamålsbestämningen i Stiftelsen Solstickans stadgar. Priset har delats ut sedan 1986.

Solstickepriset utdelas för att främja en verksamhet som ligger pristagarna särskilt varmt om hjärtat samtidigt som en del av priset är personligt och avsett att vara en personlig uppmuntran.

Årets Solstickepris om 150 000 kr har tilldelats Göran Harnesk i Stockholm med motiveringen ”för sitt genuina  engagemang och sin mångåriga insats till stöd och hjälp åt barn som lever med personliga svårigheter av varierande orsaker. Göran Harnesk har under flera årtionden arbetat för att barn som far illa, eller riskerar att fara illa, får den hjälp och det stöd som de behöver. Han har tydliggjort behovet av stöd till barn som söker hjälp och som inte alltid blir sedda, förstådda och respekterade av vuxna som finns i deras närhet.”

Priset delades på sedvanligt sätt ut av Stiftelsens hedersordförande, prinsessan Christina, fru Magnuson vid Stiftelsens årslunch den 15 maj 2014, på Nya Sällskapet, Västra Trädgårdsgatan 6, Stockholm.

Solstickan

Av varje såld produkt under Swedish Match varumärke Solstickan, går en andel av försäljningspriset till Stiftelsen Solstickan. Sedan 1936 har det sålts ca 10 miljarder askar i Sverige, vilket innebär över 100 miljoner kronor till stiftelsen sedan start.

Projektbidrag
Stiftelsen Solstickan har hittills under år 2014 delat ut följande projektbidrag:

Ø  Mind, 400 000 kr, till projekt Självmordsupplysningen - för ungas psykiska hälsa.

Ø  Hiv-Sverige, Riksförbundet för Hivpositiva, 50 000 kr, till att genomföra det första året av projektet Självhjälpsgrupper för barn och familjer som lever med hiv.

Ø    United Sisters, Fryshuset, 173 000 kr, till projekt Att vara jag, min väg till psykisk hälsa.

Ø    HOPP Stockholm, 363 000 kr, till projekt Akutsamtal till unga utsatta för sexuella övergrepp.

Ø    Maskrosbarn, 200 000 kr, till projekt kunskap@maskrosbarn.

Ø    Kvinnorättsförbundet, 40 000 kr, till att genomföra projekt Barn och mammor – ett projekt för våldsutsatta barn och mammor.

Ø  Svensk Dysmeliförening, 20 000 kr, till lägerverksamhet.

Ø    Föräldraföreningen för synskadade barn och ungdomar - väst, 20 000 kr, till seglarläger.

Ø    Unga Hörselskadade i Stockholms län, 20 000 kr, till föreningens verksamhet och läger.

Ø    NOC Nätverket för ovanliga kromosomavvikelser, 15 000 kr, till föreningens familjeläger.

Ø    Svenska Hpn Föreningen Barn och Ungdom, 80 000 kr, till sommarträff.

Ø    Sveriges Dövas Ungdomsförbund, 20 000 kr, till förbundets läger för barn och ungdomar.

Ø    Riksförbundet Ekeskolans Vänner, 20 000 kr, till att kunna anställa en musikpedagog till förbundets sommarläger.

Ø    Svenska Noonan Föreningen, 20 000 kr, till föreningens familjekonferens.

Ø    Svenska ED-föreningen, 20 000 kr, till föreningens familjehelg.

Ø    Barn till ensamma mammor, Fryshuset, 100 000 kr, till aktiviteter och träffar.

Forskningsstipendier

Stiftelsen utlyser varje år forskarstipendier för att möjliggöra tid för forskarutbildning inför licentiat- eller doktorsexamen. Den ansökan som till sin originalitet och betydelse håller särskilt hög klass tilldelas ett Rolf Zetterström Stipendium om 100 000 kr.

Vid stiftelsens styrelsemöte i mars i år beslöts att 2014 års Rolf Zetterström Stipendium skulle gå till nutritionist Emilia Hagman i Stockholm för sitt projekt Prediabetes bland barn och ungdomar med fetma: prevalens, orsaker och konsekvenser.

Vidare beviljades forskarstipendier om 60 000 kr per person till:

Ø  Pia Kvillemo, Pol.mag./psykoterapeut, Stockholm, för sitt projekt Effekter av internetbaserad kognitiv beteendeterapi för att förebygga depression bland ungdomar och unga vuxna.

Ø Ninni Persson, psykolog, Lund, för sitt projekt Neural correlates of cognitive dysfunction due to health variation and generic risk in older adults.

Ø  Johannes H Österholm, arbetsterapeut, Linköping, för sitt projekt Medborgare med demens ansöker om omsorgsinsatser i mötet med den lokala välfärdsstaten.

samt forskarstipendier om 30 000 kr per person till:

Ø Ketty Holmström, logoped, Lund, för sitt projekt Lexical abilities in bilingual children with language impairment.

Ø  Johan Bjureberg, psykolog, Stockholm, för sitt projekt Nya behandlingsmetoder för ungdomar med upprepade självskadebeteende utan suicidavsikt.

Ø  Roland Zügner, sjukgymnast, Göteborg, för sitt projekt Påverkar benlängdskillnad gångmönstret hos barn med cerebral pares?

Ø  Pernilla Garmy, sjuksköterska Lund, för sitt projekt Att förebygga psykisk ohälsa hos ungdomar med hjälp av systematiska skolbaserade insatser – en utvärderingsstudie i skolmiljö.

Foto: Peter Knutson

Vid frågor är ni välkomna att kontakta Maria Clementsson på Stiftelsen Solstickans kansli,
tel. 08-22 06 20 eller info@solstickan.se

www.solstickan.se