Swedish Match öppnar butik i snusets huvudstad Göteborg

Swedish Match öppnar butik i snusets huvudstad Göteborg

Idag, den 3:e juli, öppnar Swedish Match snusbutik på Kungstorget i Göteborg. Butiken erbjuder vuxna snusintresserade en unik upplevelse i snusets hantverk, historia och kvalitet. I samband med öppningen lanseras en limiterad utgåva av snusprodukten Göteborgs Rapé som en hyllning till Göteborg.

– Vi är otroligt glada över att äntligen ha hittat en lokal i Göteborg och att idag få öppna en butik i det som av våra konsumenter kallas snusets huvudstad! Det känns kul, och även viktigt, att nu kunna erbjuda de snusintresserade göteborgarna möjligheten att kunna få experthjälp av vår personal och för oss att ha en plats att kunna prata om vår historik, tradition och inte minst vårt kvalitetsarbete, GOTHIATEK®, som är grundstenen i det som gör vårt svenska snus unikt i världen, säger Cecilia Källbäck, affärsområdeschef Swedish Match.

Butikskonceptet bygger på Swedish Match nästan tvåhundraåriga kulturarv av snustillverkning och har fokus på personlig service och genuint hantverk. Under våren har man vidareutvecklat konceptet ytterligare för att kunna erbjuda unika upplevelser för vuxna snusare. Bland annat har man installerat ett specialbyggt kylrum i Göteborgsbutiken som rymmer hela Swedish Match nordiska sortiment och som håller den ideala snustemperaturen åtta grader Celsius. Det levereras även snus direkt från Swedish Match två snusfabriker, som ligger i centrala Göteborg och i Kungälv, till butiken varje vardag.

– Butikens syfte är att vara en mötesplats för vuxna snusare. En plats där konsumenterna kan få svar på sina frågor direkt från våra snusexperter. En plats där snusets tradition möter nutiden och där snus får njutas och upplevas. Bland annat har våra besökare möjlighet att gå snuskurser där man får en inblick i snusets historia och med hjälp av våra snusexperter kan blanda och smaksätta sitt eget snus, säger Eleni Tjernberg, butikschef för Swedish Match butik i Göteborg.

I samband med öppningen utav Swedish Match butik i Göteborg lanseras en begränsad utgåva av Göteborgs Rapé vit portion som man kallar för ’Göteborgs Rapé Göteborgs Edition.

– Göteborgs Rapé är ett av de mest sålda snusvarumärkena i Göteborg och för att hylla staden lite extra har vi tagit fram denna specialutgåva. Designen är inspirerad av staden Göteborg och smaken är en kryddig variant av storsäljaren vit portion. Vi tror att detta kan ge ett mervärde till befintliga Göteborgs Rapé snusare i Göteborg, säger Tove Lundgren, produktchef Göteborgs Rapé.

Information Swedish Match Store Avenyn

Öppettider:
Måndag-Fredag 10-20
Lördag-Söndag 10-18

Kungstorget 10
Mail: store.avenyn@swedishmatch.com
Hemsida: www.swedishmatch.com

Information Swedish Match Stores
Swedish Match öppnade världens första snusbutik i Stockholm den första december 2012. Det blev en succé med stor kundtillströmning som snabbt följdes upp med en andra butik i Nordby Shoppingcenter i Strömstad i februari 2014. Nu, den 3:e juli 2015 öppnar Swedish Match sin tredje butik i Göteborg.

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktområdena Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter (cigarrer och tuggtobak) samt Tändprodukter (tändstickor och tändare). Välkända varumärken är General (svenskt snus), Longhorn (amerikanskt snus), White Owl (cigarrer), Red Man (tuggtobak), Fiat Lux (tändstickor) och Cricket (tändare). Koncernens produkter säljs över hela världen med tillverkning i sex länder. Koncernens nettoomsättning för 2014 uppgick till 13 305 MSEK och antalet medarbetare uppgick i genomsnitt till 4 395. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).