Här är Guldnyckeljuryn 2013

Den 21 mars är det dags igen för Guldnyckeln, svensk direktmarknadsförings stora inspirationsdag och galakväll med prisutdelning till det gångna årets bästa direkta och interaktiva marknadsföring. Redan en månad innan sammanträder årets Guldnyckeljury för att se igenom, granska och bedöma alla inkomna tävlingsbidrag i de sammanlagt nitton tävlingskategorierna.

Under två intensiva dagar granskar nästan 40 personer varje kampanj utifrån dess strategiska och kreativa nivå, och för att bedöma om den nått tillräckligt goda resultat för att förtjäna en Guldnyckel. Ett grannlaga arbete som kräver öga för direkt kommunikation och förmågan att förmedla sina intryck till andra. I sin helhet måste juryn täcka in en mängd dm-aspekter och perspektiv från såväl köparsidan som producenterna.

Guldnyckeljuryns ordförande Jonas Åkerlind, till vardags creative director på Kaplan RM, är väldigt nöjd med årets sammansättning av juryn.

– Det häftiga är den höga nivån på varje enskild person, men också mixen av människor. Förutom analytiker, marknadschefer och crm-ansvariga, som varje dag brottas med att stärka kundrelationer, finns digitala visionärer och ett flertal kreatörer från reklambyråer som ofta arbetar med bredare varumärkeskampanjer. Det är en viktig kombination som följer dagens utveckling. Kravet på att stärka kundrelationer blir en allt viktigare del i varumärkesarbetet, menar Jonas.

Projektledaren för Guldnyckeln, Kristin Bernhardsson, från arrangören SWEDMA, instämmer i Jonas Åkerlinds beskrivning och menar att balansen i jurysammansättningen är A och O.

– För att vi ska få en så rättvisande bedömning av tävlingsbidragen som möjligt, är det oerhört viktigt att få en bra balans i hur juryn är konstruerad, med hänsyn till både köpare och producenter. Årets jury är mycket väl avvägd i det avseendet, säger Kristin.

Årets Guldnyckeljury

• Susanne Preber Alm, Sprint
  • Therese Bengtsson, Abakus
  • Trond Bugge, Innovationskonsult

Inlämningen av bidrag till tävlingen pågår fortfarande. Sista dagen för att lämna in bidrag är den 8 februari. All information om inlämning och tävlingsregler finns på guldnyckeln.se. Guldnyckeln äger rum den 21 mars 2013 i Globen Annexet i Stockholm.

Jonas Åkerlind, juryordförande och creative director, Kaplan RM
0739 857 847 | jonas.akerlind@kaplan.se