Kontakta ändrar etiska regler för telefonförsäljning

Kontakta, branschorganisationen för företag som arbetar med kundservice och försäljning via telefon, meddelade i dag den 18 november att de ändrar sina etiska regler för försäljning till privatpersoner via telefon till att omfatta även mobiltelefoner. Förändringen kommer att träda i kraft från och med 1 februari 2014.

– Beslutet ligger ju i linje med Föreningen NIX-Telefons införande av ett teknikneutralt spärregister tidigare i år, säger Tore Thallaug, vd för SWEDMA. Vi har ett samarbete med Kontakta sedan många år, och har haft en lång diskussion kring den här frågan. I SWEDMAs perspektiv finns det både för- och nackdelar med beslutet, men vi är i dag inte beredda att ta ställning för eller emot förändringen.

Kontaktas beslut innebär att samtal i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte enligt deras etiska regler ska ske på samma premisser för all telefoni, det vill säga fastnät, internet och mobilnät.

SWEDMAs etiska regler för telefonsamtal till privatpersoner i insamlings-, försäljnings- eller marknadsföringssyfte tillåter fortfarande inte att samtalen sker till privatpersoners mobiltelefonnummer. Tidigare har SWEDMA och Kontakta samarbetat kring frågan och haft gemensamma regler för kommersiella samtal till mobiltelefon. I och med Kontaktas beslut kan det samarbetet komma att förändras. SWEDMAs styrelse kommer att ta upp frågan under nästa ordinarie styrelsemöte, vilket hålls under den nästkommande veckan.

Mer information om Kontaktas beslut finns på deras hemsida, kontakta.se. Mer information om SWEDMAs etiska regler finns på swedma.se. Information om NIX-Telefon finns på nixtelefon.org.

• telefonförsäljning
  • telemarketing

Sedan 1968 är SWEDMA bransch- och intresseorganisationen för dig som arbetar med direkt eller interaktiv marknadsföring. Vi arrangerar seminarier, utbildningar, resor, skapar debatter och jobbar med påverkansarbete och god sed för branschen. Vi arrangerar även tävlingen och seminariedagen Guldnyckeln. Där belönas bra direktmarknadsföring efter kriterierna strategi, kreativitet och resultat. Mer information om SWEDMA finns på swedma.se och om Guldnyckeln på guldnyckeln.se.