Obamas kampanjchef till Guldnyckeln

Mannen bakom den amerikanske presidenten Obamas lyckade omvalskampanj 2012, Jim Messina, blir årets huvudtalare vid inspirations- och kunskapsdagen Guldnyckeln. Jim Messina vände med sin kampanj för Obama upp och ned på hur världsledande verksamheter tänkte kring strategi, marknadsföring och varumärken. Den 20 mars 2014 står han på scen vid Guldnyckeln på Globen i Stockholm.

Den kommande Guldnyckeldagen är den 32:a i en lång rad av lyckade och mycket populära årligt återkommande kunskaps- och inspirationsdagar av arrangören SWEDMA. Årets huvudtalare är Jim Messina, tidigare stabschef hos Barack Obama och kampanjchef för den amerikanske presidentens omvalskampanj 2012.

– Vi känner oss fantastiskt glada och hedrade över att Jim Messina har möjlighet att delta vid Guldnyckeln och dela med sig av sin syn på den dramatiska förändring världen går igenom. Med Messina sätter vi en ny standard för vårt kunskapsarrangemang, säger Kristin Bernhardsson, SWEDMAs projektledare för Guldnyckeln 2014.

Som arkitekt bakom den amerikanske presidentens omvalskampanj vände Jim Messina upp och ner på hur världsledande verksamheter tänkte kring strategi, marknadsföring och varumärken. Han återuppfann den moderna politiska kampanjen med verktyg, teknik och taktik som kommer att omdefiniera företagens sätt att arbeta.

Med hjälp av bland annat Big Data vände Messina de traditionella presidentvalskampanjerna ryggen och sammanförde teknik och politik på ett sätt som var både oförutsägbart och helt nyskapande. Messinas strategier lade grunden för den moderna presidentvalskampanjen. Googles styrelseordförande Eric Schmidt har kallat omvalskampanjen för ”den bästa någonsin”.

Guldnyckeln äger rum den 20 mars 2014 i Globen Annexet i Stockholm, och arrangeras av SWEDMA, bransch- och intresseorganisationen för direkt och interaktiv marknadsföring. Mer om Guldnyckeln finns att läsa på guldnyckeln.se.

Kristin Bernhardsson, projektledare Guldnyckeln, kristin.bernhardsson@swedma.se, 0709 80 88 99

• swedma
  • resultatorienterad reklam
  • relationsmarknadsföring
  • reklamtävling
  • marknadsföring
  • guldnyckeln
  • direktreklam
  • direktmarknadsföring
  • digitala kampanjer

Sedan 1968 är SWEDMA bransch- och intresseorganisationen för dig som arbetar med direkt eller interaktiv marknadsföring. Vi arrangerar seminarier, utbildningar, resor, skapar debatter och jobbar med påverkansarbete och god sed för branschen. Vi arrangerar även tävlingen och seminariedagen Guldnyckeln. Där belönas bra direktmarknadsföring efter kriterierna strategi, kreativitet och resultat. Mer information om SWEDMA finns på swedma.se och om Guldnyckeln på guldnyckeln.se.