Nanologica Årets Nanoföretag 2013

Nanologica tog hem utmärkelsen ”Årets Nanoföretag” i hård konkurrens. Juryns motivering lyder ”Ett företag med förankring i svensk universitetsforskning, som med en tydlig affärsidé och ett smart och drivet team lyckats lösa kunders problem genom styrning av materialegenskaper på nanonivå.”

Nanologica utvecklar nanoporösa material för användning i allt från läkemedel till kromatografi. I början av året tecknade företaget avtal med ryska Nanolek om att omformulera fyra kända läkemedel, genom att innesluta dem i Nanologicas porösa mikropartiklar av kiseldioxid med nanostora porer.

Juryn, som har bestått av Anders Eliasson, Business Sweden, Åsalie Hartmanis, SwedNanoTech, Björn O Nilsson IVA samt Tord Lendau, CytaCoat AB har gjort bedömningen utifrån vilket problem som kan lösas, om tekniken funkar, hur affärsplanen ser ut och vilken roll nanoteknik har i lösningen. Bolaget ska också ha försäljning.

Utmärkelsen Årets Nanoföretag delades ut vid SwedNanoTech's event NanoForum på Näringslivet Hus igår den 15 maj 2013.

• Universitet, högskola

• nanologica