NanoForum, en heldag med nanoteknik i centrum

Den 15 maj är det för tredje året dags för NanoForum, en sammankomst där de mest aktuella frågorna inom nanoteknik belyses. I år talar bland annat Jari Kinaret om miljardprojektet Graphene och Christos Tokamanis från EU-kommisionen om nanoteknik inom ramen för forskningsprogrammet Horizon 2020.

Nanoteknik – att kunna förbättra och skapa nya material på nanonivå – är ett forskningsfällt med stor potential. Nanoteknik förutspås kunna bidra till lösningar till flera av de stora utmaningar människan står inför, så som brist på rent vatten, hållbar energi och en allt äldre befolkning.

Att nanoteknik är högaktuellt visade sig inte minst i våras när Chalmers med professor Jari Kinaret i spetsen utsågs till befälhavare för EU:s miljardprojekt Graphene Flagship, ett projekt som syftar till att utveckla det mycket lovande nanomaterialet grafen.

I år hålls NanoForum på Näringslivets hus, Stockholm med ett hundratal deltagare från näringsliv, industri och akademi. Förutom Jari Kinaret och Christos Tokamanis talar även Sarah Fredriksson, Genovis, Nicklas Bergman, Intergalactic Industries och Cheryl Akner Koler, professor vid Konstfack och initiativtagare till utställningen Nano på Visualiseringscenter C, Norrköping

Under dagen kommer även slutsatser från arbetet med SwedNanoTechs agenda Nanoteknik för hållbar samhällsutveckling att presenteras. Arbetet med agendan har pågått sedan hösten 2012 i ett nära samarbete mellan SwedNanoTech och ett antal universitet, företag och organisationer. Syftet har varit att beskriva hur Sverige långsiktigt bör arbeta för att främja en ansvarsfull utveckling av nanoteknikfältet och samtidigt behålla kompetens och företag inom Sveriges gränser.

Nytt för i år är att Årets nanoföretag koras. Företagen har nominerats utifrån kriterierna att vara ett ungt företag som agerar föredömlig och arbetar för en ansvarsfull utveckling av nanoteknik. De nominerade företagen är Nanologica, Graphensic, ThinFilm och Sol Voltaics.

Läs gärna mer om NanoForum och de nominerade företagen på www.swednanotech.com.

När: 15 maj
Tid: 10.00 – 18.00
Var: Näringslivets hus, Storgatan 19, Stockholm
Anmälan: Senast tisdag 14 maj, maila din anmälan direkt till mig. Glöm inte att ange om du har några matpreferenser!
Kontaktperson: Stina Bergström +46 70 208 52 42, stina.bergstrom@swednanotech.com

Välkommen till NanoForum!

• svensk nanoteknik