SwedNanoTech lämnar remissvar om nanoutredning

En nationell nanostrategi, utökade anslag till säkerhetsforskning och tätare samarbete med EU för reglering av nanomaterial - det är några punkter som SwedNanoTech tar upp i sitt remissvar till betänkandet Säker utveckling! - Nationell handlingsplan för säker användning och hantering av nanomaterial.

I betänkandet identifierar regeringens särskilda utredare Ethel Forsberg tre övergripande förbättringsområden: att kunskapen om nanomaterialens potentiella risker för hälsa och miljö behöver öka, att lagstiftningen behöver anpassas för nanomaterial samt att ett speciellt Nanoråd bör inrättas för bättre kommunikation och samverkan.

Strategi som omfattar utan att begränsa

SwedNanoTech instämmer i flera av utredningens åsikter. Det är dock viktigt att en nationell handlingsplan för nanoteknologi och nanomaterial omfattar, men inte begränsas till, säkerhetsaspekter. Samspelet mellan grundforskning, ingenjörskonst och testning är avgörande för att skapa nya företag och säkra en hållbar utveckling av nanoteknologiska processer och produkter.

Utredningens förslag om ökade anslag till säkerhetsforskning ses däremot som mycket positivt. Särskilt bör internationellt samarbete gällande forskning kring testmetoder och nanosäkerhetsfrågor premieras.

Regulatorisk utveckling på europeisk nivå

Nanomaterial liknar konventionella kemikalier i den meningen att några är farliga för hälsa och miljö medan andra inte är det. Storleken är således inte ett relevant mått för riskvärdering. Nanomaterial ska därför inte klassas som ett eget ämne utan som en formulering av ämnen eller föreningar.

SwedNanoTech anser att de regulatoriska uppgifterna bör ligga kvar på befintliga myndigheter, främst Kemikalieinspektionen, och i största möjliga utsträckning samordnas med andra länder inom EU. En regulatorisk utveckling bör därmed bedrivas på europeisk nivå, snarare än nationell.

Stärka redan existerande nätverk

SwedNanoTech är positiva till idén om ett nanoråd då funktionen skulle innebära att de statliga insatserna samlas och vässas. Ett nanoråd skulle även möjliggöra formulerande av en nationell nanostrategi, något Sverige i motsats till många andra EU-länder saknar.

Under de år som SwedNanoTech har varit verksamt har föreningen aktivt arbetat för att bygga upp nätverk, verka kunskapsspridande och skapa forum för möten mellan olika typer av aktörer. Föreningen har hittat bra arbetsmetoder och skapat goda relationer.

En utökning av SwedNanoTechs redan fungerande verksamhet anser vi vara ett bättre alternativ än att inrätta en helt ny organisation med en liknande kommunikativ och samordnande funktion.

Om utredningen

Regeringsutredningen är ett initiativ av miljöminister Lena Ek med syfte att ta fram en nationell handlingsplan för att identifiera och föreslå åtgärder för att minimera nanomaterials hälso- och miljörisker.

Ethel Forsberg, samhällsbyggnadsdirektör i region Gotland och tidigare generaldirektör för Kemikalieinspektionen, utsågs till särskild utredare. Utredningsarbetet har pågått mellan september 2012 och den 8 oktober 2013 då slutbetänkandet lämnades in.

__________________________________________________________________

Bildtext: Åsalie Hartmanis, VD, SwedNanoTech, har lett arbetet med att ta fram föreningens remissvar.

Text: Stina Bergström, SwedNanoTech
Foto: SwedNanoTech