Energismart ytterdörr står emot kallras!

En gammal eller dålig ytterdörr innebär kallras. Arctic lågenergidörrar från JELD-WEN har en extremt hög isolerförmåga som minskar energiförbrukningen och samtidigt sparar pengar åt villaägaren.

Under årets alla kyliga månader, när element och värmegolv går på högvarv, har valet av ytterdörr en större påverkan på både inomhusklimatet och energiförbrukningen än vad de flesta villaägare är medvetna om. En dåligt isolerande dörr är en av hemmets absolut kritiska punkter när det kommer till kallras. En äldre eller felmonterad dörr kan med andra ord kosta rejält med energi och pengar.

Vid tillverkningen av Arctic lågenergidörrar, som ofta också kallas för passivhusdörrar, har man jobbat fram så låga energivärden som möjligt. Resultatet är en ytterdörr med extremt hög isolerförmåga.

Ju lägre U-värde en ytterdörr har, desto bättre energieffektivitet. U-värdet visar hur bra dörren stänger ute kyla och samtidigt behåller värmen inomhus. Arctic med U-värde mellan 0,59 och 0,76, beroende på glasöppningens storlek, är bland de lägsta som går att hitta på ytterdörrar.

När det kommer till design och utseende är valmöjligheterna flera med både släta ytor och infrästa mönster. Dörrarna finns i olika målade utföranden och vissa modeller kan även specialbeställas i ekfanér. Lägg till varianter på glasöppningar och glastyper, med och utan spröjs.

Arctic finns som standard för öppningsbredderna 90 eller 100 cm med öppningshöjderna 200 eller 210 cm. Karmdjupet är 105 cm.

För att en dörr ska vara ett bra miljöval, räcker det inte med låga U-värden. Isoleringsmaterialen ska ha så liten miljöpåverkan som möjligt, dörren ska framställas i en miljövänlig process och vara maximalt återvinningsbar. Dessa krav uppfyller Arctic.

Cirkapriser från 9 670 kr upp till cirka 14 895 kronor.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Carl-Henrik Nyström, JELD-WEN, 070-202 02 35, chn@jeld-wen.biz
Nicklas Bergqvist, PerPR, 08-400 255 16, nicklas@perpr.se.

Högupplösta bilder:
Bilder finns att ladda ner i bildbanken, www.perpr.se, eller klicka här.