Nya unika säkerhetsytterdörrar i trä

SWEDOOR JW:s nya säkerhetsklassade ytterdörrar är lika snygga som vilka designdörrar som helst. Och det utan att dörrarna förlorar några som helst säkerhetsaspekter. För villaägaren innebär detta unika ytterdörrar – medan inbrottstjuven får en tuff match.

Säkerhetsklassade ytterdörrar är inte alltid särskilt estetiskt tilltalande. De flesta är tillverkade i stål och passar sällan till våra ombonade hem. Swedoor:s nya säkerhetsklassade ytterdörrar i trä med samma inbrottssäkerhet, ändrar på detta. Med bättre isolerförmåga och designmöjligheter än motsvarande ståldörrar, är Swedoor:s nya dörrsortiment ett välkommet tillskott på marknaden.

Unikt med det nya dörrsortimentet, säkerhetsklassat enligt EN 1627 RC3, är möjligheten att sätta in glas i dörren, något som tidigare har krävt dyra speciallösningar. I det breda sortimentet hittar man till och med altandörrar som klarar kraven för att få klassas som säkerhetsdörrar.

Enligt Stöldskyddsföreningens statistik har de fullbordade villainbrotten ökat under de senaste åren och många villaägare är också oroade för att inte kunna resa iväg på semester utan att riskera att få inbrott. Att tjuvarna ibland är så fräcka att de inte drar sig för att göra inbrott när familjen ligger hemma och sover, har gjort att många villaägare har valt att förse hallen med metallgrindar eller ståldörrar. Något som nu inte längre behövs när design och säkerhet kan gå hand i hand.

Valmöjligheterna är många eftersom säkerhetsklassningen kommer att erbjudas i de flesta modellerna i ytterdörrse rierna Classic och Function. Säkerhetsklassade alternativ för altandörrar är exempelvis Como, Aral och Caspian. Prisbilden är från cirka 10 000 kronor + moms. De patentsökta dörrarna finns för beställning från den 1 oktober 2014.

Detta innebär en säkerhetsklassad ytterdörr
En säkerhetsklassad ytterdörr enligt EN 1627 RC3 innebär att den står emot inbrottsförsök i minst 20 minuter varav tjuven då aktivt under 5 minuter bearbetar dörren med hjälp av verktyg som exempelvis en kofot.