REACT – Ett enkelt sätt att spara energi

Swegon, marknadsledande producent och leverantör av energieffektiva ventilations- och klimatsystem och det största helägda bolaget inom Investment AB Latour, släpper nu en ny produkt, kanalspjället REACT.

REACT är ett variabelflödesspjäll som reglerar ventilationsflödet efter rummets behov och på så sätt hjälper till att spara energi. ”Varför överventilera rummet när ingen är närvarande”, frågar sig Mats Berglund, produktchef på Swegon. ”Då ventilerad luft kräver energi och därigenom kostar pengar är det självklart bättre att ventilera efter behov”, fortsätter han.

REACT löser detta genom att reglera luftflödet efter rummets behov. För att kunna avläsa behovet krävs exempelvis en luftkvalitetsgivare eller en rumstemperaturgivare. Dessa givare finns tillgängliga som tillbehör. Dessutom finns tillbehöret REACT CU, en kontrollenhet som hanterar flera tilluftsspjäll och spjäll för central frånluftsevakuering.

REACT är mycket enkelt att installera och injustera. Spjällets valda min- och max-luftflöde injusteras med hjälp av en vanlig skruvmejsel. Man ställer in och läser av det injusterade flödet direkt i regulatorns display.

REACT finns i två grundmodeller, för cirkulärt respektive rektangulärt kanalutförande. Om installationen kräver att REACT måste isoleras, är spjället utformat så att en isoleringsmatta enkelt kan svepas runt spjället. Ingen extra spjällvariant med inbyggd isolering behövs.

REACT ersätter samtliga produkter inom Swegons tidigare VAR-sortiment.

• Skåne

Swegon AB ingår i Latour-koncernen och tillverkar och marknadsför produkter och lösningar för ventilation och inneklimatsystem.

Inklusive utländska försäljningsbolag, har vi totalt ca 1300 anställda och omsätter ca 2,8 miljarder SEK. Swegon har 16 säljkontor i Sverige. Exportförsäljningen är betydande och sker genom koncernens säljbolag i Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, Frankrike, Estland, Spanien, Italien, Schweiz, Österrike, Polen, Tjeckien, Slovakien, Nederländerna, Storbritannien och USA samt till övriga länder via återförsäljare. Företagets produktionsenheter och laboratorier finns i Kvänum, Arvika, Tomelilla, i S:t Karins Finland och Cantarana di Cona, Italien.