Den osminkade looken är årets största skönhetstrend

Efter många år där kosmetisk skönhet hypats och kirurgiska ingrepp ökat lavinartat kommer nu motreaktionen. Den naturliga, avskalade skönhetstrenden lyfts fram som årets starkaste beautyfenomen.

Den spacklade looken med tjocka lager smink är helt ute – i stället är det naturlig skönhet och nedtonad make up som dominerar beautyvärlden. New York Times kallar trenden ”den nya skönhetsstandarden” och brittiska Vogue talar om ”raw beauty”, där lite concealer är allt som behövs i morgonrutinen och till och med mascara är bannlyst.

På catwalken är trenden särskilt tydlig. Designers som Alexander Wang, Balmain, Proenza Schouler, Emilio Pucci, Christopher Kane och Lanvin använde sig alla av osminkade modeller i sina senaste modevisningar. Kändisar som Gwyneth Paltrow och Beyoncé lägger upp osminkade ”selfies” och i sociala medier sprids hashtaggen #nomakeup. När den världskända modebloggen Man Repeller nyligen publicerade ett inlägg med rubriken ”Why I Don’t Wear Makeup” blev det så klickat att sajten kraschade.

Även på SWISS CLINIC har man märkt av den ökade efterfrågan på produkter som främjar naturlig, make-up-fri skönhet och ger varaktiga resultat.
– Våra kunder vill ha skönhetsprodukter som gör att de slipper lägga en massa tid framför spegeln varje dag. Särskilt nu på sommaren vill de kunna skippa mascara, foundation och annan make-up som bara ger tillfällig effekt. Våra produkter är baserade på kliniska studier och ger garanterad och långsiktig verkan, säger Fredrik Kristensson, VD på SWISS CLINIC.

Bland de mest populära skönhetsprodukterna med varaktiga resultat utmärker sig följande:

Ögonfransserumet SWISS LASHES ger samma effekt som en mascara, men med ett permanent resultat – fransar som växer sig längre och fylligare, mörkare och mer böjda. Serumet är baserat på en helt naturlig formula och innehåller inga skadliga eller förbjudna ämnen. 3 ml för 795 kr och 5 ml för 995 kr.

Hudbehandlingskittet SWISS TOTAL SKIN RENEWAL KIT föryngrar och förnyar huden från grunden, med hjälp av en skin roller (SWISS SKIN ROLLER) i kombination med anti-aging-serum (SWISS REJUVENATOR) och ett specialanpassat kosttillskott (SWISS IMMUNIZER). Genom att stimulera huden att läka sig själv och öka sin produktion av kollagen och elastin reduceras ärr, hudbristningar, rynkor och celluliter. Kittet med alla tre produkter säljs för 1195 kr.

Ögonbrynsserumet SWISS BROWS ger tätare, fylliga ögonbryn som passar extra bra till den osminkade looken samt för personer som överplockat sina bryn. Serumet är prostataglandinfritt och innehåller en unik protein- och vitaminsammansättning som stimulerar ögonbrynens återväxt. 3 ml för 695 kr och 5 ml för 895 kr.

Tandblekningskittet SWISS WHITENING är en professionell tandblekningsbehandling för hemmabruk, ett snabbt och prisvärt alternativ som ger ett vackrare, vitare leende på bara några dagar. Kittet innehåller 10 ml blekningsgel, specialtillverkade formbara skenor och en praktisk förvaringsask för 495 kr.