För mer hållbar mat med svenskt ursprung i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jun 29, 2019 10:17 CEST

Inbjudan till seminariet den 4 juli kl 12.15 i Öresundhuset

Almedalsveckan är världens största demokratiska mötesplats för olika samhällsfrågor. På plats finns politiska företrädare såväl som ledande personer från myndigheter, näringslivet och organisationer. Under de senaste åren har det blivit ett allt mer fokus på hållbarhetsfrågor, innovationer och cirkulär ekonomi.

-Jag tycker att det är angeläget och viktigt att finnas på plats för att i alla forum jag kan och genom personliga möten och deltagande på olika seminarium lyfta SydGrönts viktigaste frågor – Hållbar svensk odling, med fokus på miljö och kvalité genom alla led i livsmedelskedjan, säger Sara Berger, VD på SydGrönt.

Sara Berger deltar på ett antal seminarier och är inbokad på möten och middagar då hon träffar livsmedelskedjans nyckelpersoner samt andra aktörer från livsmedelsbranschen och intresseorganisationer.

Veckans höjdpunkt sker torsdagen den 4 juli då SydGrönt tillsammans med Sverigemärkningen AB arrangerar seminarium i Öresundshuset ”Bäst i klassen och rekordhögt förtroende men ändå bara varannan tugga svensk mat – varför är det så? Deltagare i panelen är utöver arrangörerna bland annat Maria Gardfjell, 1:e vice ordförande i Miljö- och Jordbruksutskottet och Marcus Wahlgren, Butikschef från Stora Coop Visby som nyligen vann pris från White Guide Green.

-Syftet med vårt gemensamma seminarium är att utifrån flera perspektiv diskutera hållbara lösningar, nya samarbeten och initiativ för att skapa förutsättningar för mer svensk mat på våra matbord, avslutar Sara.

Om seminariet – Bäst i klassen och rekordhögt förtroende men ändå bara varannan tugga svensk mat – varför är det så?

I Sverige är vi bäst i klassen på hållbar odling och matproduktion och maten med svenskt ursprung har många positiva mervärden. Mätningar visar också på ett rekordhögt förtroende från svenska konsumenter. Men, det finns hinder på vägen från bondens jord till våra matbord. Läs mer om seminariet i Almedalskalendariet här. Seminariet direktsänds via https://www.facebook.com/Oresundshuset/med start kl 12.15 torsdagen den 4 juli.

ett 90-tal sydsvenska odlare. Kvalitet och hållbarhet är ledstjärnor i organisation och samtliga

Kommentarer (0)

Kommentera