SydGrönts solcellsanläggning med 900 paneler genererar el motsvarande 48 bostadsvillor

Kraftfull satsning på solenergi hos SydGrönt

Denna veckan blev SydGrönts nya solcellsanläggning med 900 solpaneler klar på företagets lagertak på Långeberga i Helsingborg. SydGrönt kommer att använda all elproduktion som solcellsanläggningen producerar till den egna lagerverksamheten och anläggningen kommer att producera mer än 15% av energibehovet på årsbasis.

Det känns fantastiskt att kunna ta vår nya solcellsanläggning i bruk nu inför säsongen 2019. Vi jobbar mycket för en hållbar utveckling och en förnybar energiproduktion i vår verksamhet. SydGrönt köper sedan flera år tillbaka enbart grön el, och nu ser vi fram emot att också kunna producera vår egen el genom solkraft säger Sara Berger, vd för SydGrönt.

Anläggningens storlek är på 254 kilowatt och ska ge en beräknad koldioxidbesparing på cirka 82 ton per år, beräknat på snittproduktionindex i det nordiska elnätet. Satsningen på solceller ska minska klimatpåverkan och skapa en kostnadsbesparing på lång sikt.

Vi genomförde förra året en energikartläggning som visade att vår verksamhet är optimal för solceller, inte minst eftersom vår förbrukning är som störst på sommaren. Vissa månader kommer solcellerna att producera mer än en fjärdedel av elen som används i byggnaden, berättar Sara Berger som också hoppas att fler företag ska inspireras av satsningen.

Solcellsanläggningen tas i drift i April 2019 och har levererats av företaget Save by Solar.

ett 80tal sydsvenska odlare. Kvalitet och hållbarhet är ledstjärnor i organisation och samtliga