Ängelholm ny delägare i Sydvatten

Ängelholms kommunfullmäktige har fattat ett enhälligt beslut om delägarskap i Sydvatten. Beslutet välkomnas av Sydvattens VD Jörgen Johansson som menar att det stärker samarbetet kring dricksvattenförsörjningen i nordvästra Skåne.

- Vi tycker att det är klokt av Ängelholms kommun att värdera dricksvattenförsörjningen som en viktig strategisk fråga genom att gå in i samarbete tillsammans med de övriga 15 delägarkommunerna, säger Jörgen Johansson.

Den överkapacitet som Sydvatten hade att erbjuda nya delägare är i och med Ängelholms inträde i företaget i det närmaste fulltecknad. Det finns dock fortfarande utrymme för Båstad kommun som under våren 2012 kommer att fatta beslut om ett eventuellt delägarskap.

Projekteringen av den nya ledningen till Ängelholm påbörjas under våren 2012. Byggstart planeras till våren 2013, vilket innebär att leveransen från Sydvatten kan komma igång våren 2014. Utbyggnaden till Ängelholm blir en fortsättning på den ledning som Sydvatten färdigställde till Höganäs i höstas.

Ängelholms tidigare tekniske chef, Kenth Hasselgren, kommer att anlitas som konsult för att leda arbetet med anslutningen av kommunen.

Sydvatten och Ängelholms kommun ska tillsammans driva Ängelholms vattenverk som reservanläggning när kommunen har anslutits till Sydvatten.