Bolmenvatten åter i kranen

Efter snart två år med vatten från reservtäkten Ringsjön kommer vatten från Bolmen åter i våra kranar. I Bolmentunneln har två ras reparerats och förstärkningsarbeten har utförts för att säkerställa att tunneln håller lång tid framöver. Tisdag den 29 mars tar vi Bolmentunneln i drift och dricksvatten från Bolmen kopplas in.

Följande kommuner är berörda: Eslöv, Helsingborg, Höganäs, Kävlinge, Landskrona, Lomma, Lund, Svalöv, Ekeby i Bjuvs kommun samt Hjärup i Staffanstorps kommun.

I slutet av mars byter vi - vid olika tidpunkter i kommunerna

Övergången till vatten från Bolmen är planerad att starta vecka 13. Drygt ett dygn efter inkoppling rinner Bolmenvatten åter i vattenkranen i Eslöv, Kävlinge, Landskrona, Lomma, Svalöv samt Ekeby i Bjuvs kommun.

Lunds kommun har under den här perioden haft olika sammansättning av vatten från Ringsjön och Vombsjön. I Lund, Stångby, Odarslöv, Hardeberga, Flyingeby och större delen av Södra Sandby kommer vattenbytet att ske i två steg. Fram till vecka 13 har vi vatten från Ringsjön (75 %) och Vombsjön (25 %). Steg 1: under vecka 13, Bolmen (75 %) och Vombsjön (25 %). Steg 2: under vecka 15, 100 % vatten från Bolmen.

Hjärup i Staffanstorps kommun har delats och har under den här perioden haft vatten från Ringsjön respektive Vombsjön. Hjärup norr om järnvägen kommer att få vatten från Bolmen under vecka 13. Hjärup söder om järnvägen kommer att få vatten från Bolmen under vecka 15.

När vattnet från Ringsjöverket kommer till Helsingborg infiltreras det i Örbyfältet vilket medför att övergången blir successiv. Det innebär att Helsingborg och Höganäs kommer att ha en inblandning av Bolmenvatten cirka 4 veckor senare. Först efter 2 månader är övergången helt klar med endast Bolmenvatten i kranen.

Omställning i ledningsnätet – spolning kan behövas

När ett nytt vatten kommer in i ett ledningsnät måste ytskikten i ledningsnätet anpassa sig till det nya vattnets sammansättning. Om det uppstår grummel, färg-, smak- eller luktför­ändringar är åtgärden densamma som vid vanliga ledningsarbeten: Spola vatten tills det är klart samt smakar och luktar bra igen.

Den största effekten märks sannolikt under första veckan efter vattenbytet men det kan dröja några månader innan vattnet är i jämvikt med ledningarna igen.

Ändringar i vattensammansättning

Bytet av vatten till Bolmenvatten kommer att märkas på att det blir mindre kalkutfällningar. Du kan minska doseringen av disk- och tvättmedel och eventuellt justera diskmaskinens inställningar. Se tabell över vattensammansättning för hårdheten på vattnet i din kommun.

För dig med akvarium

För dig som har fiskar och vattenlevande organismer som tar sitt syre direkt ur vatten kan det vara av intresse att kontrollera de parametrar som är av vikt för akvarier.

Sjukhus, vårdinrättningar, livsmedels- och läkemedelsföretag med flera

Sjukhus och vårdinrättningar som hanterar dialys, hemdialys och beredning av infusionslösningar samt livsmedelsföretag och läkemedelsföretag med flera bör kontrollera de parametrar som är av vikt för respektive process så att vattenbytet inte medför störningar. Särskild information har skickats ut till berörda.

Fakta om vattenkvalitet

Tabell över vattensammansättning finns i menyn på sidan.

Stefan Johnsson

Säkerhets- och kvalitetschef 010-515 10 85