Bolmenvatten kommer i kranen nästa vecka

Sydvatten kommer att ta Bolmentunneln i drift vecka 13. Vi följer de domar och tillstånd som finns sedan 70-talet. Vi är ett kommunägt bolag med uppdraget att trygga en säker dricksvattenförsörjning till 800 000 människor. Nästa vecka kommer Bolmenvatten åter i kranen.

Med anledning av en artikel i Helsingborgs Dagblad den 21 mars vill vi understryka att vi kommer att starta leverans av Bolmenvatten i vecka 13. En statlig utredning (SOU 1968:8), regeringsbeslut och domstolsbeslut på 1970-talet ligger till grund för större delen av Skånes dricksvattenförsörjning.

Bakgrund:

Domen i Miljödomstolen

Bakgrunden till domen i Miljödomstolen den 26 februari 2010 är att Markaryds kommun i fjol gjorde en anmälan om otillåten bortledning av grundvatten till Länsstyrelsen i Kronoberg såsom tillsynsmyndighet. Markaryd har begärt att länsstyrelsen ska ålägga Sydvatten att täta tunneln så att inget grundvatten läcker in. Länsstyrelsen har genom beslut svarat Markaryd att Sydvatten har alla tillstånd i gällande domar och är således förhindrade att ställa sådana krav på Sydvatten. Markaryd överklagade detta beslut till Miljödomstolen som i domslut den 26 februari 2010 upphävde Länsstyrelsens beslut och återförvisade ärendet till Länsstyrelsen för fortsatt handläggning. Därefter begärde Länsstyrelsen i Kronoberg och Sydvatten prövning i Miljööverdomstolen. Den 8 oktober 2010 beslutade Miljööverdomstolen att inte bevilja prövningstillstånd för överklagandet.

Sydvatten arbetar på en ansökan om grundvattenbortledning. Samråd kommer att hållas under våren och ansökan beräknas vara klar vid halvårsskiftet.

Bolmentunneln

Sydvatten AB bildades hösten 1966 av fem skånska kommuner med syftet att säkra kommuninvånarnas tillgång till dricksvatten. I mitten av sextiotalet föreslog en statlig utredning att Skånes vattenförsörjning borde lösas genom överföring av vatten från sjön Bolmen i Småland. Beslutet blev att bygga en tunnel för att transportera vattnet från Bolmen till Ringsjöverket i mellersta Skåne. Råvattentunneln byggdes 1975–1986 och sträcker sig 80 kilometer från Bolmens utlopp i Skeen till Äktaboden i närheten av Perstorp. Tunneln finns 30–100 meter under markytan och har en tvärsnittsyta på 9 kvadratmeter. Bolmentunneln är en av Sveriges viktigaste anläggningar för dricksvattenförsörjning. I dag är 15 kommuner med närmare 800 000 invånare beroende av Bolmentunneln för sin dricksvattenförsörjning.

Med anledning av att skyddsvärdet bedömdes som mycket omfattande lämnade länsstyrelserna i Kronoberg och Skåne, gemensamt i juni 2007, en begäran till Naturvårdsverket om att få tunneln förklarad som riksintresse. I juni 2010 riksintresseförklarades tunneln.

En riksintresseförklaring innebär att hänsyn till tunneln tas i den kommunala planeringen, översikts- och detaljplaner, så att till exempel miljöfarlig verksamhet inte placeras ovanpå tunneln. Det är alltså endast tillståndspliktig verksamhet som berörs. I de fallen kommer Bolmentunneln att vägas mot intresset för den tillståndspliktiga verksamheten. Sydvattens hydrogeologiska underlag förbättrar möjligheten till goda bedömningar i framtida ärenden.

Det skogsbruk och jordbruk som bedrivs i tunnelns närhet ser vi inte några begränsningar för. Vi känner i dag inte till någon befintlig verksamhet som påverkas av riksintresseförklaringen.