Länsstyrelsen i Skåne ger klartecken för Bolmentunneln

Länsstyrelsen i Skåne län avvisar kravet från Perstorps kommun om att Bolmentunneln ska tas ur drift. Länsstyrelsen har därmed kommit till samma slutsats som länsstyrelsen i Kronoberg tidigare har gjort, nämligen att Sydvatten har de tillstånd som behövs för att driva Bolmentunneln.

Bolmentunneln har funnits i 25 år och leder vatten från sjön Bolmen i Småland till Skåne. Tunneln är livsnödvändig för skåningarna eftersom tillgången till vatten är betydligt mindre här än i övriga Sverige. Sedan i somras är Bolmentunneln förklarad som riksintresse och ska därmed skyddas. Staten har sålunda pekat ut Bolmen­tunneln som den viktigaste anläggningen i landet för dricksvattenförsörjning.

Den 29 mars togs Bolmentunneln i drift efter att ha varit stängd i snart två år. Två ras har reparerats och omfattande förstärkningsarbeten har utförts.
15 västskånska kommuner har genom Sydvatten satsat över 200 miljoner kronor på att säkra tunneln och trygga dricksvattenförsörjningen för lång tid framöver.

Sydvatten AB är ett kommunägt företag som producerar dricksvatten till
800 000 invånare i Skåne. Bolaget bildades 1966 och är i dag en av Sveriges största dricksvattenproducenter. Sydvatten äger och driver Bolmentunneln, de två vattenverken Ringsjöverket och Vombverket samt huvudledningssystemet för distributionen av dricksvatten.