Sydvatten välkomnar initiativ från HaV - dricksvatten ett riksintresse

- Vår verksamhet är beroende av att ansvariga myndigheter är engagerade och bidrar till att trygga dricksvattenförsörjningen i landet. Havs- och vattenmyndighetens arbete med riksintresse för dricksvatten ser vi som ett uttryck för att myndigheten tar ett långsiktigt ansvar, säger Marie Nordkvist Persson, informationschef Sydvatten.

Havs- och vattenmyndigheten har skickat en remiss till bland andra länsstyrelserna i landet, för att starta ett arbete med att föreslå vilka områden för dricksvattenanläggningar som bör klassas som riksintressanta. I pressmeddelandet från myndigheten nämns att Bolmentunneln hittills är den enda anläggning för dricksvatten som klassats som riksintresse.

Den nya myndighetens remiss ligger i linje med länsstyrelsernas uppmaning till kommunerna om att skynda på arbetet med att skydda sitt dricksvatten.

- Dricksvattenförsörjning är en övergripande samhällsfråga som kräver att alla aktörer tar ansvar och ser bortom den egna kommunens eller verksamhetens omedelbara intressen. Därför är det väldigt välkommet att Havs- och vattenmyndigheten driver på arbetet för att skydda dricksvattnet, avslutar Marie Nordkvist Persson.

Branschorganisationen Svenskt Vatten har i ett antal år uppvaktat riksdag och regering med syftet att både yt- och grundvattentäkter ska kunna klassas som riksintresse.

Länk till Havs- och vattenmyndighetens pressmeddelande "Dricksvatten ska bli riksintresse" där finns också publicerat "Remiss rörande kommande arbete inför utpekande av riksintressen för anläggningar för vattenförsörjning."