Pressinbjudan – Dubbel säkerhet med ny ledning

Fredagen den 3 juni läggs det första röret till den nya råvattenledningen mellan Bolmentunneln och Ringsjöverket ner i marken. Råvattenledningen byggs som ett partneringprojekt mellan Sydvatten och Peab.

Vid pressträffen medverkar bland annat Håkan Fäldt, styrelseordförande Sydvatten, Jörgen Johansson, VD Sydvatten, samt Jesper Göransson, VD Peab.

Plats: se bifogad karta

När: 3 juni kl. 10.00

Välkommen att delta!

Om den nya råvattenledningen

Sydvatten bygger tillsammans med Peab en andra råvattenledning för Bolmenvatten till Ringsjöverket.

Råvattenledningen kommer att bli 2,5 mil lång och är ett av de största projekten i Sydvattens historia. Syftet är att komplettera den råvattenledning som sedan 1987 leder Bolmenvatten från Bolmentunnelns slut vidare till Ringsjöverket. Den befintliga ledningen försörjer en halv miljon människor med vatten och för att öka säkerheten byggs en kompletterande ledning. Den ger också kapacitet för att i framtiden förse även Vombverket med Bolmenvatten i enlighet med Sydvattens långsiktiga plan för säkrare dricksvattenförsörjning.

Råvattenledningen kommer att kosta 420 miljoner kronor, vara 1,6 meter i diameter och bestå av 4 500 rördelar. Den kommer att korsa en järnväg, drygt 20 vattendrag och cirka 40 vägar i olika storlek. Underlag till 100 miljöprövningar har tagits fram och godkänts.

Följ arbetet här: http://byggdagbok.se/

För mer information, kontakta

Marie Nordkvist Persson, tfn 040-35 15 53, e-post marie.nordkvist-persson@sydvatten.se

Meddela gärna om du kommer att delta till Josefin Berglund, josefin.berglund@sydvatten.se senast den 2 juni.

Sydvatten AB är ett kommunägt företag som producerar dricksvatten till 900 000 invånare i Skåne. Bolaget bildades 1966 och är i dag en av Sveriges största dricksvattenproducenter. Sydvatten äger och driver Bolmentunneln, de två vattenverken Ringsjöverket och Vombverket samt huvudledningssystemet för distributionen av dricksvatten.