Pressinbjudan - Invigning av ny råvattenledning i Äktaboden

Den 5 juni släpps vattnet på i den nya råvattenledning som byggts mellan Äktaboden och Ringsjöverket. Vattnet i den nya ledningen rinner med självfall vilket innebär att vi kan stänga av en pump som varit i bruk dygnet runt i över 20 år. Energibesparingen för pumpavstängningen motsvarar 2,5 miljoner kilowattimmar och 2 miljoner kronor/år.

Den 2,5 mil långa råvattenledningen är ett av Sydvattens största projekt. Syftet är att komplettera den råvattenledning som sedan 1987 leder Bolmenvatten från Bolmentunnelns slut vidare till Ringsjöverket. Den befintliga ledningen försörjer en halv miljon människor men det har saknats redundans. Den gamla ledningen har nu dubblerats för att förbättra driftsäkerheten. Den nya råvattenledningen möjliggör även att vi i framtiden kan leda Bolmenvatten till Vombverket för att ytterligare stärka redundans och driftsäkerhet i det regionala försörjningssystemet.

Närvarande vid invigningen är Sydvattens VD Jörgen Johansson, projektledare Lars Balkfors, Göran Wiking Regionchef från Peab Anläggning, m.fl.

När: 5 juni 2019

Tid: Samling 10.00

Var: Samling på parkeringen mitt emot Riseberga kyrka (264 51 Ljungbyhed). Vi åker gemensamt till anläggningen som är ett skyddsobjekt. Resan fr Röstånga till anläggningen tar ca 10 min.

Obligatorisk anmälan senast 4 juni till Sandra Nordström, kommunikatör på Sydvatten. sandra.nordstrom@sydvatten.se / 010-515 10 13

• vombverket
  • ringsjöverket
  • bolmen

Sydvatten AB är ett kommunägt företag som producerar dricksvatten till 900 000 invånare i Skåne. Bolaget bildades 1966 och är i dag en av Sveriges största dricksvattenproducenter. Sydvatten äger och driver Bolmentunneln, de två vattenverken Ringsjöverket och Vombverket samt huvudledningssystemet för distributionen av dricksvatten. Genom samarbetet i Sydvatten kan de 17 delägarkommunerna garantera sina invånare, skolor, sjukhus och företag en säker, hållbar och kostnadseffektiv dricksvattenförsörjning.