Sydvatten har de tillstånd som krävs för Bolmentunneln

De båda länsstyrelserna, Skåne och Kronoberg, har i beslut från april 2011 slagit fast att bortledning av grundvatten i Bolmentunneln inte är tillståndspliktig.

Anledningen är att verksamheten ska bedömas utifrån den lagstiftning som rådde vid tidpunkten för prövningen, i det här fallet 1972. Formuleringen av tillstånden för Bolmentunneln ger också stöd för detta där bland annat prövotiden för tunnelns påverkan på grundvattenförhållandena regleras och även kontrollprogram beslutats för grundvattenpåverkan.

Sydvatten har också i enlighet med domen från 1972, genom åren betalat ut ersättning till brunnsägare som lidit skada. Effekter, villkor och kontroll av grundvattenbortledningen har alltså hanterats i vattendomen trots att det inte finns ett explicit tillstånd för just grundvattenbortledning vilket också bekräftar att Bolmentunneln därmed ska anses prövad i sin helhet.

Att HD nu inte meddelade prövningstillstånd innebär dock rent faktiskt bara att Sydvatten inte den vägen kunde komma till rätta med frågan.

– Kommunernas utgångspunkt är att de inte får använda marken ovan tunneln helt efter eget gottfinnande. Man är enligt svensk lag alltid tvungen att visa vederbörlig hänsyn till dricksvattenresurser, oavsett om det rör sig om grannens brunn eller Bolmentunneln. Lika vedertaget är det i miljörätten att det är förorenaren som ska betala. Kommunerna har inte kunnat redovisa vilken olägenhet eller skada man drabbas av i anledning av inläckaget och deras ståndpunkt är uppenbart såväl ogrundad som orimlig, säger Anders Linnerborg, Sydvattens juridiska ombud.

Sydvatten AB är ett kommunägt företag som producerar dricksvatten till 850 000 invånare i Skåne. Bolaget bildades 1966 och är i dag en av Sveriges största dricksvattenproducenter. Sydvatten äger och driver Bolmentunneln, de två vattenverken Ringsjöverket och Vombverket samt huvudledningssystemet för distributionen av dricksvatten.